Avslöjande jämförelse: Ojämlik behandling av sömnapné

Avslöjande jämförelse: Ojämlik behandling av sömnapné

Behandling av folksjukdomen sömnapné skiljer sig dramatiskt mellan landstingen. Detta kommer uppmärksammas och diskuteras på World Sleep Day – den 14 mars på en onlinekonferens på hemsidan http://traffpunktsomn.se

Idag kan vi konstatera att villkoren för de drabbade skiljer sig radikalt mellan Sveriges 20 landsting. I några är behandlingen helt kostnadsfri för patienten. I andra kan det kosta upp till flera tusen kronor varje år. Vården av sömnapné är ojämlik mellan landstingen jämfört med andra sjukdomar, som exempelvis diabetes.

I Stockholms läns landsting får patienter betala 4887 kronor under en 3-års period, vilket ger en hård belastning på privatekonomin.

”Den här ojämlikheten beror sannolikt på att vården fortfarande är förvånansvärt okunnig om sömnapné”, säger Gert Grundström ordförande i Apnéföreningen i Stockholm.  ”Det är verkligen hög tid att Sverige lever upp till sina principer om likvärdig vård i hela landet även när det gäller sömnapné.”

Om behandlingen för sömnapnoiker var jämlik i Sverige skulle fler patienter kunna leva och arbeta normalt, på ett sätt de inte kan idag. Behandlingen är billig för sjukvården men drabbar den enskildes ekonomi då den på många ställen i landet inte subventioneras. Det har dessutom visats att behandling med CPAP och tillhörande andningsmasker är samhällsekonomiskt lönsamt för patienter med svår sömnapné. Detta beror framförallt på att en person med obehandlad sömnapné har en ökad risk att vara inblandad i trafikolyckor och på sjukdomens koppling till följdsjukdomar, såsom hjärt-kärlsjukdomar, vilket bidrar till stora kostnader för vården.

”Det är vårt jobb att minska mänskligt lidande”, säger överläkare Richard Harlid, och fortsätter, ”och många blir hjälpta redan första natten med CPAP-behandling. Dessutom är det samhällsekonomiskt eftersom belastningen på sjukvården i stort minskar då man kan förebygga följdsjukdomar, och man ser även en riskminskning för trafikolyckor med en adekvat behandling av sömnapné.”

I Sverige uppmärksammas World Sleep Day av Träffpunkt sömn och ResMed. En del att uppmärksamma sömnapné är att sprida kundskap och information om sjukdomen. Detta är anledningen till att den första sömnapnéskolan kommer lanseras på World Sleep Day.

På eftermiddagen direktsänds en konferens om sömnapné på traffpunktsomn.se och på worldsleepday.se. Sändningen startar klockan 15:00 och mellan 16:20 och 18:00 får alla Sveriges landsting fem minuter var att presentera hur man arbetar med sömnapné och hur behandlingen kan förbättras.

Program:

15.00 – 15.10 Vi hälsar alla välkomna till World Sleep Day 2014
15.10 – 15.20 Vad är World Sleep Day och varför är det viktigt? MD PhD Liborio Parrino, grundaren av dagen inom World Association of Sleep Medicine

15.20 – 16.00 Vad har gjorts i Sverige för att uppmärksamma sömnapné under 2013? Lansering av sömnapnéskolan

16.00 – 16.20 Behandling av sömnapné är hälsoekonomiskt lönsamt.
16.20 – 17.50 Hur har arbetet med att behandla sömnapné sett ut i olika landsting runt om i Sverige? Inbjudna politiker, patienter och vårdpersonal berättar.

·  16.20 – Jämtlands läns landsting

·  17.50 – Västerbottens läns landsting

·  17.55 – Västra Götalandsregionen

·  18.00 – Örebro läns landsting

18.00 – 18.10 Det Stora Apnéstipendiet delas ut.

Fakta

World Sleep Day är en dag att belysa sömnens betydelse. Årets tema är Restful Sleep, Easy Breathing and Healty Body vilket ska belysa hur viktig sömnen är för att återhämta sig och för ett hälsosamt liv. Sömnapné är så vanlig att den kan betraktas som en folksjukdom. Att sprida kunskap om sömnapné och arbeta för bättre behandling betyder mycket för allas vårt välbefinnande. Det är en utmaning för alla. Av den anledningen kommer den här dagen uppmärksamma sömnen och framförallt sjukdomen sömnapné.

Många människor har inte en aning om att det är sömnapné som kan ligga bakom den försämrade livskvalitet de upplever när sömnen störs varje natt. Sömnapnoikerna drabbas av andningsuppehåll när de sover, upp till flera hundra gånger varje natt. Det medför att syremättnaden i blodet sjunker, stresshormoner frisätts och blodtrycket pendlar upp och ner under natten. Det ruinerar den vila sömnen ska ge och är farlig för kroppen.

Sömnapné ökar påtagligt risken för hjärt- och kärlsjukdomar såsom högt blodtryck, hjärtinfarkt och stroke samt depression och sannolikt även diabetes. Den dåliga sömnkvaliteten medför stor trötthet på dagarna. Den sjuke har svårt att göra sig själv rättvisa på jobbet, får ofta minnesproblem och försämrad livskvalitet. Sömnapné ökar risken för olyckor – på arbetsplatsen och i trafiken. Att vara trött och köra bil kan motsvara rattonykterhet och är en vanlig bakomliggande orsak till olyckor. Den sjuke kan alltså utsätta både sig själv och andra för livsfara.

Det finns idag inga mediciner som kan bota sömnapné. Men det finns hjälpmedel. Med en så kallad CPAP kan patienten behandla sig själv. Behandlingen innebär att man sover med en mask, som via en slang och en kompressor skapar ett lätt lufttryck som håller de övre luftvägarna öppna och patienten får den syremängd som behövs.

För mer information, besök hemsidan: http://traffpunktsomn.se

Eller kontakta:

Helena Lundhammar