ResMed uppmärksammar World Sleep Day 15 mars 2013

Imorgon kommer ResMed och Träffpunkt Sömn anordna ett program med anledning av att det är World Sleep Day. Den opinionsbildande teatern Sömnig i Stockholm  visas i sin helhet med efterföljande paneldiskussion och vi kommer intervjua och samtala om sömn och sömnapné med olika experter. I samband med teatern som visades i höstas instiftades ett stipendium av ResMed och det kommer delas ut till en läkare som forskar om sömnapné. Hela programmet kommer att visas på hemsidan www.traffpunktsomn.se

Den 15:e mars är det World Sleep Day, som är en årlig förekommande dag med syfte att lyfta upp sömn på agendan. Viktiga frågor och aspekter om sömnen som diskuteras i media och olika evenemang runt om i världen är till exempel forskning, utbildning, sociala hänseenden och hur det kan påverka bilkörning och yrkeslivet. Dagen anordnas av World Association of Sleep Medicine som är en organisation som arbetar för att minska andelen sömnproblem i samhället genom att förebygga och behandla olika sömnrelaterade sjukdomar.

Imorgon eftermiddag kommer vi inom ResMed och Träffpunkt Sömn att anordna ett program där vi lyfter upp World Sleep Day med start klockan 15:00. Vi kommer visa den opinionsbildande teatern Sömnig i Stockholm  i sin helhet med efterföljande paneldiskussion och vi kommer intervjua och samtala om sömn och sömnapné med olika experter. I samband med teatern som visades i höstas instiftades ett stipendium av alla biljettintäkter och det kommer delas ut till en läkare som forskar på sömnapné. Hela programmet kommer att visas på hemsidan www.traffpunktsomn.se

Välkomna!

Program på Träffpunkt Sömn:

Varför är World Sleep Day viktigt?
Patrica Grazin, Aleris Fysiologlab & Ulla Söder Träffpunkt Sömn

Intervju med Docent Liborio Parrino
Initiativtagare till dagen på World Association of Sleep Medicine

Nätverket Sömn och Hälsas viktiga arbete
Ulla Edéll-Gustafsson Linköpings universitetssjukhus

Nationella riktlinjer för sjukdomsförebyggande metoder, Levnadsvaneprojektet
Ylva Lyander, Svensk sjuksköterskeförening

Den opionionsbildande teatern Sömnig i Stockholm med efterföljande paneldiskussion

Intervju med ordföranden i Apnéföreningen i Stockholm
Gert Grundström

Utdelning av Det Stora Apnéstipendiet

Hur kan sömnapnésyndrom påverka yrkeslivet
Birgitta Ohlin, Leg. Psykoterapeut Sophiahemmet

The Wake-Up Bus Project i Europa
Docent Ludger Grote, Sahlgrenska universitetssjukhuset

Intervju med överläkare och verksamhetschef på Aleris Fysiologlab Richard Harlid

LiveChat med Patrizia Granzin direkt efter programmet

Fakta

World Sleep Day är en dag där sömnen lyfts upp. Årets tema är Good Sleep, Healthy aging vilket ska belysa hur viktigt det är att återhämta sig under sömnen för att få ett långt liv. Sömnapné är så vanlig att den kan betraktas som en folksjukdom. Att sprida kunskap om sömnapné och arbeta för bättre behandling betyder mycket för allas vårt välbefinnande. Det är en utmaning för alla. Av den anledningen kommer den här dagen uppmärksamma sömnen och även sjukdomen sömnapnésyndrom.

Många människor har inte en aning om att det är sömnapné som kan ligga bakom den försämrade livskvalitet de upplever när sömnen störs varje natt.

Sömnapnoikerna drabbas av andningsuppehåll när de sover, upp till flera hundra gånger varje natt. Det medför att syremättnaden i blodet sjunker, stresshormoner frisätts och blodtrycket pendlar upp och ner under natten. Det ruinerar den vila sömnen ska ge och är farlig för kroppen.

Många känner till sömnapné, men inte dess faror. Sömnapné ökar påtagligt risken för högt blodtryck, hjärt- och kärlsjukdomar, stroke och depression. Den dåliga sömnkvaliteten medför stor trötthet på dagarna. Den sjuke har svårt att göra sig själv rättvisa på jobbet, får ofta minnesproblem och försämrad livskvalitet. Sömnapné ökar risken för olyckor – på arbetsplatsen och i trafiken. Att vara trött och köra bil kan motsvara rattonykterhet och är en vanlig bakomliggande orsak till olyckor. Den sjuke kan alltså utsätta både sig själv och andra för livsfara.

Det finns idag inga mediciner som kan bota sömnapné. Men det finns hjälpmedel. Med en så kallad CPAP kan patienten behandla sig själv. Behandlingen innebär att man sover med en mask, som via en slang och en kompressor skapar ett lätt lufttryck som håller de övre luftvägarna öppna och patienten får den syremängd som behövs.

För mer information, besök hemsidan: traffpunktsomn.se

Eller kontakta:

Helena Lundhammar