Reumatikerförbundet byter grafisk profil

Reumatikerförbundet byter grafisk profil

Modernt, proffsigt och välkomnande. Det är ledorden bakom Reumatikerförbundets nya grafiska profil, som skapats för att förenkla och förtydliga kommunikationen från Reumatikerförbundet och för att fungera i ett digitalt medielandskap. Den nya grafiska profilen lanseras i mitten av mars månad.

- Medielandskapet förändras snabbt och domineras idag till stor del av skärmar. Att synas bra i digitala medier är viktigt för att vi ska nå fram med vårt budskap att reumatiska sjukdomar är allvarliga och att det behövs mer resurser till rehabilitering, vård och forskning, säger Annika Sjöberg, kommunikationschef på Reumatikerförbundet.

Bytet av grafisk profil sker tio år efter lanseringen av Reumatikerförbundets förra grafiska profil.

- Det har hänt mycket på tio år, och vår tidigare profil kunde inte längre användas effektivt. Med den nya profilen blir det enklare för våra 175 föreningar att kommunicera med en stark röst. Vi kommer att synas och höras även i framtiden, och kan fortsätta arbetet mot vår vision som är ett bättre liv för alla reumatiker och lösningen på reumatismens gåta, säger Annika Sjöberg.

I samband med lanseringen byter Reumatikerförbundet också domän för hemsida och e-postadresser. Den nya hemsidan har adressen www.reumatiker.se.

För mer information, kontakta Nina Unesi, pressekreterare Reumatikerförbundet, 070 190 35 60, nina.unesi@reumatiker.se

Reumatikerförbundet är Sveriges största patientorganisation med närmare 48 000 medlemmar. Vi företräder över en miljon personer i Sverige som har en reumatisk sjukdom, eller någon annan sjukdom i rörelseorganen. Sedan 1945 har vi arbetat med att informera och sprida kunskap om reumatisk sjukdom och övriga sjukdomar i rörelseorganen, och med att påverka beslutsfattare på alla nivåer. Genom Reumatikerförbundets insamlingsarbete stödjer vi forskning för att hitta lösningen på reumatismens gåta. De senaste fem åren har vi delat ut över 100 miljoner kronor till forskning.

Reumatikerförbundet är Sveriges största patientorganisation. Vi driver reumatikernas frågor i samhället genom att informera om de reumatiska sjukdomarna och dess konsekvenser samt påverka beslutsfattare på alla nivåer. Det kan gälla allt från tillgång till rehabilitering, kortare vårdköer till att skapa en arbetsmarknad som passar för reumatiker. Vi ger våra medlemmar stöd i vardagen. Genom förbundets 200 föreningar över hela landet träffas personer med olika reumatiska sjukdomar, får information, byter erfarenheter, får tips och framför allt har roligt tillsammans. Vi är, nåst efter staten, den största bidragsgivaren till forskning om de reumatiska sjukdomarna. Vårt mål är att skapa en samhällsutveckling som ger alla reumatiker full delaktighet och jämlikhet inom alla samhällsområden. Vår vision är. Ett bra liv för alla reumatiker och lösningen på reumatismens gåta.