Bättre för homo- och bisexuella att fly till Storbritannien än Sverige

I Storbritannien får homo- och bisexuella personer som söker asyl på grund av förföljelse i hemlandet stanna. Det bestämde i förra veckan landets högsta domstol genom att låta två homosexuella män, en från Iran och en från Kamerun, få asyl i landet istället för att kräva att de skulle återvända till sina hemländer för att leva ”diskret” vilket brittiska domstolar tidigare krävt.

Enligt svensk lag ska hbt-personer ha möjlighet att få asyl om de riskerar förföljelse på grund av sin sexuella läggning eller sitt kön i hemländerna. I förarbetena till lagen skrivs också explicit att det inte är rimligt att kräva att människor döljer sin sexuella läggning för att slippa förföljelse i hemlandet. Detta ignoreras dock av såväl Migrationsverket som migrationsdomstolarna som ofta skickar tillbaka asylsökande hbt-personer till länder där de riskerar fängelse, kroppsstraff, förföljelse och även dödsstraff.

— Idag är det bättre för den som är homosexuell eller bisexuell och flyr till Europa att söka asyl i Storbritannien än i Sverige. Migrationsverket och migrationsdomstolarna här är för godtyckliga i sina bedömningar, vilket framkommer i den granskning som gjorts nyligen av Migrationsverkets handläggning, säger Ulrika Westerlund, förbundsordförande för RFSL.

RFSL stödjer och hjälper asylsökande hbt-personer genom asylprocessen och arbetar sedan länge aktivt för att påverka politiker och myndigheter för att hbt-personer i behov av asyl ska kunna få det i Sverige.

— RFSL välkomnar den brittiska domen och hoppas att svenska myndigheter kan ta efter och börja följa de lagar som vi faktiskt redan har, säger Ulrika Westerlund.

För frågor och vidare information kontakta:
RFSL:s pressekreterare Malinda Flodman, 0736 – 60 32 64, alt malinda.flodman@rfsl.se

Ulrika Westerlund, förbundsordförande för RFSL, 0703-45 01 83, alt ulrika.westerlund@rfsl.se

• ulrika westerlund
  • hbt