Fortsatt många hatbrott med homofoba och transfoba motiv

Många hbt-personer utsattes även förra året för hatbrott visar BRÅs statistik för 2009 som släpptes på torsdagen. BRÅ visar också att anmälningsfrekvensen fortsatt är låg. RFSL konstaterar att detta tyder på att polisen har långt kvar innan hbt-personer som utsatts för homo- bi- eller transfobiskt motiverade hatbrott kan känna sig trygga i att få ett respektfullt och kompetent bemötande.

— Idag är det bara Stockholms läns polisdistrikt som har en särskild hatbrottsjour. Liknande insatser behövs i hela landet för att hbt-personer och andra som utsätts för hatbrott ska känna sig trygga nog att dels alls kontakta polisen och dels berätta vad de utsatts för, säger Ulrika Westerlund, förbundsordförande för RFSL.

Idag presenterar Brottsförebyggande rådet statistiken över anmälda hatbrott för 2009. De rapporterade homo- och bifobiskt motiverade hatbrotten var 1 057 stycken. Hatbrotten har under de senaste åren haft en ökande kurva. Hälften av de anmälda hatbrotten med homo- och bifobiskt motiv är hot och ofredanden. Våldsbrotten står för en fjärdedel av hatbrotten. Enligt BRÅ visar även studier att hbt-personer är mindre benägna att anmäla hatbrott än andra.

— De senaste årens ökning av hatbrott med homo- bi- och transfobiska motiv kan vara ett tecken på en backlash som drabbar enskilda personer samtidigt som det generella samhällsklimatet förhåller sig gradvis mer positivt till hbt-personer, säger Ulrika Westerlund. Ju fler som vågar leva öppet tack vare det allt mer positiva klimatet, desto fler riskerar att möta människor som inte respekterar hbt-personers rättigheter.

Förra året redovisade BRÅ för första gången hatbrott med transfobiskt motiv separat för första gången. I årets statistik är de rapporterade transfobiska hatbrotten dubbelt så många men antalet är fortfarande mycket litet, troligen främst på grund av okunskap hos polisen och låg benägenhet att anmäla brotten. Transpersoner drabbas ofta av råare våldsbrott än övriga som utsätts för hatbrott.

RFSL:s pressekreterare Malinda Flodman, 0736 – 60 32 64, alt malinda.flodman@rfsl.se

Ulrika Westerlund, förbundsordförande för RFSL, 0703-45 01 83, alt ulrika.westerlund@rfsl.se

• homofobi
  • transfobi