Malmström stor besvikelse som kommissionär

RFSL är besvikna över att Cecilia Malmström och kommissionen inte planerar att låta samkönade äktenskap erkännas inom hela EU på samma sätt som olikkönade äktenskap.

Cecilia Malmström, EU-kommissionär för inrikesfrågor, presenterade i veckan Kommissionens prioriteringar för de kommande fem åren. Rätten för samkönade par att få sina äktenskap och registrerade partnerskap erkända i hela EU fanns dock inte med i planen.

— Den fria rörligheten är en av grundstenarna inom EU. Då en man och kvinna har gift sig i vårt land, gäller det äktenskapet i samtliga EU länder. Den regeln skall även omfatta samkönade par, säger Sören Juvas, förbundsordförande för RFSL.

Cecilia Malmström har tidigare varit bra på att driva hbt-frågor. Men trots hennes bakgrund och att Europaparlamentet uttalat att alla äktenskap och partnerskap som ingåtts i unionen också måste erkännas av alla medlemsländer så har kommissionen valt att ignorera frågan. En talesman för kommissionen har till och med sagt att det inte är en prioriterad fråga för närvarande.

— Jag är mycket besviken på Cecilia Malmström. Att inte våga driva frågan om att alla äktenskap ska vara lika mycket värda i hela EU är fegt och är en tydlig markering att människor har olika värde, säger Sören Juvas.

Även Europaparlamentets Intergroup för hbt-frågor har riktat kritik mot planen och att man utelämnat frågan om samkönade äktenskaps erkännanden i hela unionen.

För frågor och vidare information kontakta:
RFSL:s pressekreterare Malinda Flodman, 0736 – 60 32 64, alt malinda.flodman@rfsl.se

• hbt
  • sören juvas