Norge inför könsneutrala äktenskap, beslut idag

Norges Storting har idag fattat beslut att stödja regeringens förslag till en könsneutral äktenskapslag. Lagen kommer att träda i kraft den 1 januari 2009.
RFSL gratulerar Norge och konstaterar att pressen på svenska regeringen nu ökat att presentera ett förslag.

Idag fattade Stortinget i Norge det historiska beslutet att införa könsneutrala äktenskap.

- Det är bara att gratulera Norge till dagens beslut. Ett historiskt steg i arbetet för likvärdighet, säger Krister Fahlstedt, förbundssekreterare för RFSL, i en kommentar.

- Det kommer ställa större krav på den svenska regeringen att snarast återkomma i frågan och presentera ett svenskt förslag, fortsätter Krister Fahlstedt.

Lagen innebär att Äktenskapslagens första paragraf skall lyda: "To personer av motsatt eller samme kjønn kan inngå ekteskap". Alla skall få samma rätt till borgerlig vigsel. Något anknytningskrav till Norge för att ingå äktenskap införs inte i lagen till skillnad från hur partnerskapslagen är skriven.
Vad gäller norska statskyrkan och andra trossamfund så införs rätt, men inte plikt, att genomföra vigslar för samkönade par.
Lagen ska under den kommande veckan behandlas av Lagtinget i Norge innan den kan träder i kraft.

För ytterligare information, kontakta:
RFSL:s pressekreterare, Thomas Laurell, tfn: 0736-60 32 64 eller e-post: thomas.laurell@rfsl.se

Det går att prenumerera på RFSL:s pressutskick. Anmäl dig via: press@rfsl.se

---------------------------------------------------------------
RFSL har bytt namn till RFSL - Riksförbundet för homosexuellas, bisexuellas och transpersoners rättigheter.
Besök RFSL:s hemsida för ytterligare information och förbundsordförandes blogg: www.rfsl.se