Rekordstort RFSL håller kongress i Norrtälje

Idag fredag inleds RFSL:s kongress, på konferensgården Marholmen utanför Norrtälje. Det är RFSL Roslagen, en av RFSL:s nyare avdelningar, som står som värdar för kongressen.

- Vi är väldigt glada att kunna ha kongressen här, säger Niclas Sandin, ordförande för RFSL Roslagen. Hbtq-personer bor, jobbar och går i skola i hela landet och det är därför viktigt att vi är synliga överallt.

- Vi har fått viktigt och stort stöd från många håll och Norrtälje kommun bidrar bland annat med en rosa kommunflagga som hissas på fredagens invigning.

Det är ett större RFSL än någonsin tidigare som samlas i helgen. Vid årsskiftet satte RFSL nytt medlemsrekord och många avdelningar får därför skicka fler ombud än tidigare. Dessutom har antalet avdelningar också blivit fler och förbundet har nu 35 avdelningar över hela landet. Cirka 200 personer väntas till kongressen.

Under helgen ska kongressen bland annat välja ny förbundsstyrelse, besluta om verksamhetsplan för de kommande två åren och diskutera prioriterade politiska frågor.

- Jag ser fram emot en helg med många spännande diskussioner, säger Ulrika Westerlund, förbundsordförande för RFSL. Det märks att vi är en växande organisation där det finns ett stort engagemang från många medlemmar, både nya och gamla sådana.

• Politik