​RFSL Newcomers har tilldelats Jörn Svensson-priset

Foto: f.v. Yahia Saleh, Cihan Arikan, Monica Collins, Petr Chadraba och Jasminé Mehho

RFSL Newcomers arbete har uppmärksammats av Vänsterpartiet. På lördagseftermiddagen delade Vänsterpartiets partiledare Jonas Sjöstedt ut Jörn Svensson-priset till representanter för RFSL Newcomers från RFSL förbundet och RFSL Malmö under ”Vänsterdagarna” som nu i helgen pågår i Malmö.

Jörn Svensson-priset har delats ut sedan 2013 och har sedan tidigare tilldelats till juristen Kerstin Burman och kommunalrådet Hanna Thomé.

Priset tilldelas en person eller organisation som arbetat för hbtq-personers rättigheter i Jörn Svenssons anda, inom eller utanför Vänsterpartiet. Prissumman är 10 000 kronor.

RFSL Newcomers har sedan 2011 organiserat grupper av asylsökande, papperslösa och nyanlända hbtq-personer inom RFSL. Just nu finns 12 olika RFSL Newcomers-grupper på olika platser i landet. Newcomers ordnar bland annat mötesplatser, kaféer med samtal om olika politiska frågor, svenskundervisning, möten med andra organisationer som arbetar med asylrättsfrågor, hjälp med kontakter med Migrationsverket och andra svenska myndigheter, och juridisk rådgivning i asylprocessen.

– Just nu, precis i samma sekund nu som vi står här demonstrerar hela Europa för ett fritt EU och RFSL Newcomers tilldelas Jörn Svensson-priset för vårt arbete med hbtq-flyktingar. Det känns otroligt hedrande och peppande att vårt arbete och kamp erkänns och lyfts upp., sa Jasminé Mehho, en av samordnarna för RFSL Newcomers på nationell nivå, när priset delades ut.

RFSL Newcomers passade också på att framföra asylpolitiska krav.

- Nu måste vi jobba för att avskaffa Dublinförordningen, och upprätta lagliga och säkra vägar in i Europa; upprätta särskilda asylboenden för hbtq-personer runt om i Sverige; och ge asylsökande hbtq-personer lika rättigheter, sa Jasminé Mehho.

Från RFSL Newcomers Malmö kom Cihan Arikan, Petr Chadraba, Monica Collins och Yahia Saleh och tog emot priset tillsammans Jasminé Mehho