RFSL:s Madelaine Vilgren invald i ILGA Internationals:s styrelse

Rfsl:s förbundsstyrelse har beslutat att välja Madelaine Vilgren som ledamot i ILGA (International Lesbian and Gay Association) styrelse. RFSL har sedan ILGA Internationals världskongress värdskapet för ILGA:s kvinnosekretariat och genom detta en reserverad plats i styrelsen. - Vi känner oss hedrade att RFSL har fått detta mandat och ser det som extra intressant då Sverige internationellt ligger långt fram i kvinnors rättigheter, säger Madelaine Vilgren, i en kommentar. ILGA’s (International Lesbian and Gay Association) kvinnosekretariat har till uppgift att samla och sprida information om homo- och bisexuella kvinnor och kvinnliga transpersoner. Tillika har sekretariatet till uppgift att driva dessa frågor inom som utanför ILGA:s organisation. - Homosexuella och bisexuella kvinnors situation är inte enbart en kvinnorfråga utan berör även män, säger Sören Andersson, förbundsordförande för RFSL i en kommentar. - Vi hoppas som organisation kunna lyfta kvinnors livssituation, både internationellt som på det nationella planet, fortsätter Sören Andersson. ILGA (International Lesbian and Gay Association) är en världsomfattande organisation som arbetar för homo- och bisexuellas och transpersoners rättigheter. Organisationen är indelad i fem regioner, däribland ILGA-Europa. Sedan tidigare representerar Elisabet Qvarford Sverige i denna styrelse. För vidare information kontakta RFSL:s pressekreterare, Thomas Laurell, tfn: 08-501 62 931 alt: thomas.laurell@rfsl.se RFSL:s förbundskansli Tel: 08-50 162 900 E-post: press@rfsl.se