​RFSL släpper en sida om alkohol, sex och relationer

Du gör ju precis som ”alla” dina vänner. Ni går på after work, har trevliga middagar, äter ostbricka och dricker vin, går ut och dansar, raggar, dricker rosé i solen och festar rejält när det är nyår och födelsedagar. Alkohol är ju kul och socialt. Hur kan något så trevligt som ”alla” gör leda till något dåligt?

Det är lätt och intala sig att alkoholproblem är något som drabbar andra. Inte någon social person som du eller jag som bara vill ha lite skoj. Eller hur var det nu?

Alkoholsmart.se pratar om alkohol, sex och relationer på ett sätt som tidigare inte varit i fokus. Vi ger tips på allt från hur en kan ha ett socialt liv utan alkohol till vad du som vill dricka alkohol bör tänka på för att dricka smartare. Sidan tar även upp varför alkohol gör att vissa blir kåta och vågar utrycka sina sexuella fantasier men även hur alkohol kan påverka sexlivet negativt.

Sidan riktar sig främst till personer som dricker alkohol men som vill ha praktiska strategier och idéer för att minska negativa konsekvenser i samband med din alkoholkonsumtion och vi försöker även avliva ett antal myter och föreställningar runt alkohol.

Bakgrunden till detta initiativ är att olika forskningsrapporter visar att hbtq-personer är överrepresenterade vad gäller riskbruk av alkohol.

- Utan att moralisera vill vi visa hur du kan få mer livskvalité med ett glas mindre, säger Kristin Arthur, ordförande i RFSL Stockholm.

Kristin Arthur

Ordförande RFSL STOCKHOLM