RFSL välkomnar Göta hovrätts ändrade dom: ett våldtäktsförsök är ett våldtäktsförsök

Idag på förmiddagen kom domen från Göta hovrätt gällande ett fall från Örebro tingsrätt i somras. Tingsrätten menade där att en man som överfallit en transkvinna i syfte att våldta henne, inte kunde dömas för våldtäktsförsök, eftersom kvinnan hade en penis. Anledningen till att våldtäkten inte genomfördes var att ett vittne avbröt attacken.

- Det är mycket glädjande att hovrätten nu ändrar tingsrättens dom och fäller gärningsmannen för våldtäktsförsök och inte misshandel, säger Ulrika Westerlund, förbundsordförande för RFSL.

Hovrätten instämmer dock i tingsrättens resonemang om att gärningsmannen hade avbrutit sitt våldtäktsförsök om han hade upptäckt hur kvinnas könsorgan ser ut. De menar dock, i motsats till tingsrätten att det ”otjänliga försöket” inte kompletterades av någon grundläggande brist i gärningsmannens brottsplan.

- Det är sorgligt att hovrätten fortsätter att sprida föreställningen att transkvinnor skulle löpa mindre risk att våldtas när gärningsmannen upptäcker att de har en penis säger Maria Sundin.  Hatbrottsforskningen internationellt pekar tvärtom på att många transkvinnor utsätts för ett än grövre våld och inte sällan med dödlig utgång i dessa samanhang.

- Att bli utsatt för sexuellt våld är många gånger det svåraste en människa kan vara med om, det vet vi inte minst genom de som söker stöd hos RFSL:s brottsofferjour. Rättssystemet måste ta ansvar för att inhämta kunskap om transpersoners särskilda utsatthet för våld. Det borde vara en självklarhet att samhället signalerar att transpersoner är skyddade av lagen på lika villkor, säger Sofia Kuno, RFSL:s brottsofferjour.

Presskontakt:

Ulrika Westerlund, förbundsordförande i RFSL, tel. 073-535 53 66