Försvara rätten till abort i Texas och i världen

Nyhet   •   Jun 26, 2013 21:21 CEST

Försvara rätten till abort i Texas och i världen

Idag samlas IPPFen för styrelsemöte i Stockholm. IPPFen är en organisation som samlar RFSU:s systerorganisationer i Europa och Centralasien. Under veckan kommer över 100 personer att besöka Stockholm. RFSU som i år fyller 80 år var en av initiativtagarna till denna sammanslutning som bland annat kämpar för rätten till abort för kvinnor i Europa och världen.

Samtidigt som IPPF håller sitt styrelsemöte i Stockholm pågår en kamp för att inte försämra kvinnors rättigheter i Texas USA. I veckor har kvinnor och män kämpat för att stoppa ett lagförslag som innebär att kvinnor i princip förvägras rätten till abort i delstaten. I skrivande stund har delstatsparlamentet enligt uppgift accepterat att de inte kan klubba igenom lagen. Vi hälsar med glädje detta beslut.

Företrädarna för IPPFen som samlas i Stockholm idag är ändå djupt oroade över hur kvinnors rättigheter inskränks runt om i världen. Vi vill uttrycka vårt djupa stöd för de som kämpar för att upprätthålla rätten till abort i Texas och för de som kämpar för samma rättigheter i Europa och runt om i världen.

För kontakt och mer information:

Josefin Morge, pressansvarig på RFSU
E-post: josefin.morge@rfsu.se