Premiär för RFSU dokumentär - en podd om kamp, flykt och sexuella rättigheter

Premiär för RFSU dokumentär - en podd om kamp, flykt och sexuella rättigheter

Nathalie var gravid när hon flydde från Syrien - hör hennes och andras berättelser i nya podden RFSU dokumentär. Första avsnittet ”Gravid på flykt” släpps idag på rfsu.se och på iTunes: RFSU dokumentär del 1

– I RFSU dokumentär möter vi människor vars öden och berättelser på olika sätt förkroppsligar det vi arbetar för. Deras röster visar att sexuell och reproduktiv hälsa är en fråga om rättigheter och att de är avgörande utvecklingsfrågor, säger RFSU:s generalsekreterare Maria Andersson.

Nathalie sitter på ett kallt toalettgolv. Hon är gravid i sjunde månaden och har precis landat på Kastrup flygplats efter en månad på flykt. Nu blöder hon från näsan och underlivet. Hon ringer sin man som befinner sig i en container på en lastbil, någonstans i Europa. Varför hamnade hon här? Och vart ska hon ta vägen nu?

RFSU dokumentär handlar om människor som kämpat för att få älska någon av samma kön utan att hotas till livet. Du hör berättelser om att fly från Syrien med ett barn i magen, om att hitta sätt att göra abort när man bor i Chile och om att lämna sitt land för att slippa bli bortgift. Det är unika personliga vittnesmål om grymma orättvisor, men också berättelser om motstånd, hopp och om att utvecklingen trots allt går framåt.

– RFSU:s arbete handlar ytterst om att skapa förutsättningar för människor att själva stå upp för och kräva respekt för sina mänskliga rättigheter. Ibland är det väldigt svårt. I krig, konflikter och katastrofer ökar sårbarheten och våldet. Kvinnor som lever under sådana förhållanden står exempelvis för tre av fem fall av all mödradödlighet. Det är viktigt att vi uppmärksammar och tar till oss detta. Förutom mat, vatten och skydd behövs även preventivmedel och reproduktiv hälsovård, fortsätter Maria Andersson.

RFSU dokumentär:  Produceras av Malin Holgersson på Produktionsbolaget Filt Hinterland för RFSU. Exekutiv producent är Rasmus Malm. Totalt kommer RFSU släppa åtta avsnitt av RFSU dokumentär i vår och i höst. Del 2 av "Gravid på flykt" kommer redan 26 april.

Välkommen på release-mingel för RFSU dokumentär
Tid: onsdag 13 april kl.18:00-21:00
Plats: Laika, Hornhuset vid Hornstull