ÅSA REGNÉR NY GENERALSEKRETERARE FÖR RFSU

(Längst ner info om presslunch idag med Åsa Regnér) Åsa Regnér har utsetts till ny generalsekreterare för RFSU. Åsa Regnér kommer närmast från en tjänst som planeringschef på Justitiedepartementet. Hon har lång erfarenhet av frågor om sexuell och reproduktiv hälsa och rättigheter från regeringskansliet, liksom av jämställdhets-, arbetsmarknads-, och EU-frågor. Hon har även varit utredare på TCO och lett och medverkat i statliga kommittéer, främst med inriktning på sysselsättning och kön. Åsa Regnér, som är född 1964, har en fil.kand från Stockholms universitet liksom magisterstudier från universitetet i Erlangen, Tyskland. Åsa Regnér har länge haft ett stort intresse för internationella frågor och språk och har bland annat erfarenhet från frivilligarbete i Latinamerika. Åsa Regnér: ”Det är med stor entusiasm som jag tackat ja till att bli RFSU:s nya generalsekreterare. Sexuell och reproduktiv hälsa och rättigheter är frågor som har stor betydelse för den enskilda individen, men också för jämställdhet och jämlikhet, fattigdomsbekämpning och demokratiutveckling. Det känns bra att kunna bidra i det arbetet.” ”Jag ser RFSU:s hjärtefrågor som aborträtt, sexualundervisning och hbt-frågor som grundbultar även i det framtida arbetet. Samtidigt ser jag gärna en satsning på sexualpolitik och integration, fortsatt offensivt globalt SRHR-arbete och fokus på sexualiserat våld i samkönade och heterosexuella relationer. Jag vill driva på en politik som möjliggör att sexualiteten kan vara en positiv kraft i människors liv. RFSU skall sätta sin egen dagordning och vara en aktiv debattör i den aktuella samhällsdebatten.” ”RFSU är en folkrörelse där medlemmarna bestämmer. Jag tillträder just då RFSU:s kongress tar beslut om vilken inriktning verksamheten ska ha de närmaste åren. Jag ser fram emot att tillsammans med mina medarbetare få omsätta besluten i handling.” RFSU:s förbundsordförande Lena Lennerhed: ”Vi är väldigt glada över att anställa Åsa Regnér som generalsekreterare för RFSU. Hon har jobbat nära politiken med sexualitets- och jämställdhetsfrågor, både nationellt och internationellt. Hon kommer att leda förbundets verksamhet på ett utmärkt sätt. ” Åsa Regnér finns idag tillgänglig för att svara på frågor under en presslunch på RFSU:s förbundskansli på Medborgarplatsen 3, plan 10, i Stockholm, mellan kl.11.00 och 14.00. Mer information om RFSU:s nya generalsekreterare och pressbilder hittar du på: [ http://www.rfsu.se ]www.rfsu.se Åsa Regnér tillträder generalsekreterartjänsten den 1 maj. Hon efterträder Katarina Lindahl. Vid frågor kontakta RFSU:s pressekreterare Johanna Nyström på tel 0705 52 00 81. RFSU är en partipolitiskt och religiöst obunden organisation som verkar för att sprida en fördomsfri och öppen syn på samlevnads- och sexualfrågor. RFSU utgår från övertygelsen om samlevnadens och sexuallivets centrala roll för individ och samhälle. RFSU arbetar med upplysning, utbildning och opinionsbildning i Sverige och internationellt. RFSU äger ett bolag som säljer kondomer, vars vinst går till RFSU:s upplysningsarbete.