Ailbhe Smyth gjorde det alla trodde var omöjligt i Irland - nu kommer hon till Sverige

På lördags manifesteras Internationella dagen för säkra aborter över hela världen. Ailbhe Smyth, klassad av tidningen Time som en av de mest inflytelserika kvinnorna år 2019 (Time 100, i sällskap med Greta Thunberg mfl) kommer nu till Sverige. Hon berättar om hemligheten bakom den strategiska kampanjen “Together for yes” som lyckades med det omöjliga och fick det irländska folket att rösta för att tillåta abort förra året.

I ett land där abort var totalförbjudet - även vid våldtäkt eller incest - lyckades Ailbhe Smyth och rörelsen ”Together for yes” mobilisera folket och få igenom en förändring. Nu slipper tusentals irländska kvinnor bära barn mot sin vilja - eller resa till England för att få tag i en säker abort.

-  Sverige har vi fri abort sedan 1974. Vår lagstiftning fungerar väl och de flesta av oss tar den kanske för given. Det riskerar att göra oss naiva i en tid då abortmotståndet mobiliseras. Idag står vi upp för aborträtten, både i Sverige och världen, säger Hans Linde, förbundsordförande för RFSU

RFSU kommer också lyfta aborträttsdagen genom den digitala kampanjen “Stå upp för aborträtten” som vi startade för 2 år sedan där ett flertal kända profiler/influencers deltar. Det kommer också lyftas på Bokmässan i Göteborg dit både Ailbhe Smyth och Hans Linde finns på plats under helgen.

För intervjuer med Ailbhe Smyth och/eller Hans Linde:

Matilda Ström, pressansvarig RFSU

Mejl: matilda.strom@rfsu.se

Mer om Ailbhe Smyth

Här pratar Ailbhe Smyth på Kilmainham Gaol, det fd fängelset där många frihetskämpar suttit fängslade.

Här är artikeln i Time:

och Times 100-lista 2019:

Om Ailbhe Smyth