Alla vill Virka för liv!

Alla vill Virka för liv!

RFSU ♥ Musikhjälpen - i dag börjar Musikhjälpens insamling på temat "Tjejers rätt att överleva sin graviditet". RFSU:s nationella aborträttsnätverk vill, genom att virka livmödrar, samla in pengar till förmån för mödrahälsoprojekt runt om i världen och uppmärksamma frågan. Ni kan också uppmärksamma initiativet Virka för liv.

Brinner du för att mödradödligheten ska minska och för att kvinnor ska ha rätt till sina egna kroppar? Varje dag dör 800 flickor och kvinnor på grund av komplikationer under sin graviditet eller förlossning. Hela 10 procent av alla de som dör i graviditetsrelaterade komplikationer gör det på grund av en osäkert genomförd abort. Det vill vi ändra på genom kampanjen Virka för liv.

RFSU:s nationella aborträttsnätverk vill genom kampanjen Virka för liv uppmärksamma frågan "Tjejers rätt att överleva sin graviditet" genom att uppmuntra folk landet runt att virka livmödrar till förmån för mödrahälsoprojekt runt om i världen. Virka för liv sker mellan den 28 november till 15 december på orter över hela landet, från Kilafors i norr till Kristianstad i söder, i föreningar, i kök, som egna projekt eller i grupp och som konstyttringar. Engagemangen sträcker sig från folks vardagsrum till stora virkträffar i garnaffärer, stickklubbar och föreningar. Finalen blir 13-15 december i Göteborg under Musikhjälpens avslutande helg då RFSU och Virka för liv dyker upp i Göteborg för att skapa en livmoderinstallation i julens tecken, som sedan ska auktioneras till förmån för Musikhjälpen.

Bilder, mönster, material och kunskap om mödradödlighet, samt var du kan hitta Virka för liv finns på kampanjsidan. Virka för liv intresserar alla från vana virkare som nybörjare och har redan blivit en het snackis i sociala medier. Häng med oss och Virka för liv!

Mer om kampanjen Virka för liv: www.rfsu.se/virkaforliv
#virkaförliv
#mh13

Hit kommer Virka för liv:

Malmö: Virka för liv den 9 dec

Umeå: Föreläsning om mödradödlighet den 11 dec

Lund: Virkträff med Klädkammaren den 11 dec

Västerås: Virka för liv den 12 dec

Göteborg: Virkträff på Cupcake time den 12 dec

Göteborg: Virka för liv den 14 dec

Kontaktperson för Virka för liv:

Emilie Weiderud