Norska SKAM-skådespelerskan Josefine Pettersen (Noora) och thaiboxfightern Sanny Dahlbeck från filminspelningen

Hett, avklätt och ärligt när RFSU laddar om kondomen med #dearcondom

Under sensommaren hettar det till igen när kända personer över hela Norden tar av sig kläderna för #dearcondom – ett långsiktigt initiativ från RFSU som lyfter kondomen och vår komplexa relation till den.

I en kortfilm, regisserad av Joanna Nordahl, förmedlas den frihet som kommer med att använda kondom. Bland annat syns norska SKAM-skådespelerskan Josefine Pettersen och thaiboxfightern Sanny Dahlbeck rulla runt på en äng, medan danska kroppsaktivisten Twerk Queen Louise hånglar loss på dansgolvet, fotografen och konstnären Arvida Byström har gruppsex och artisten Peg Parnevik hookar upp med sin high-school sweetheart.

https://dearcondom.org kan man följa initiativet, som förutom kortfilmen består av berättelser där en rad kända och okända namn delar sina erfarenheter kring kondom.

Initiativet lyfter på ett hett, avklätt och ärligt sätt kondomen och allt som förknippas med den. För trots att endast fyra procent av svenskarna tycker att det är pinsamt att föreslå kondom så används den fortfarande bara hälften av gångerna man ligger med en ny partner och uppfattas av många som ett störigt avbrott i sexet.

- 80 procent har ambitionen att ha kondom med en ny partner, men bara 50 procent får till det. När vi väljer bort kondom har vi ofta skäl som just då väger tungt. RFSU jobbar för att få de som egentligen skulle vilja ha kondom att fokusera på vad som händer i själva sextillfället: När funkar det och när funkar det inte? Vi vill öppna ett icke dömande samtal om både sex och kondom som tar hänsyn till hur det känns när man är kåt, kär, lite full, vill prestera, när det finns maktobalanser eller brister i kommunikationen. Samtal som inte förnekar att det kan vara svårt är första steget till att fler börjar använda kondom oftare. En rak och tydlig film som lyfter det är ett sätt att starta samtalet, säger Pelle Ullholm, sexualupplysare på RFSU.

- Arbetet med att ladda om kondomen började för 3 år sedan med utgångspunkt från människor och våra attityder och beteenden kring sex och kondom, inte från produkten som sådan. Ska vi påverka att kondomen kommer på oftare måste vi både ha ett ärligt och direkt tilltal samtidigt som vi vågar sätta kondomen i den sexiga kontext den faktiskt hör hemma. Det ska bli väldigt intressant att se hur initiativet tas emot i hela Norden, säger Anette Otterström, Nordic Brand Manager på RFSU AB.

SE hela initiativet på: www.dearcondom.org

PRESSKONTAKTER

Hanna Tholl, pressansvarig för initiativet

hanna@dearcondom.com