Foton av Moa Karlberg

Hundred Times of Difference - utställning av förlossningsbilder från Sverige och Tanzania

Välkomna till fotoutställning och panelsamtal på internationella kvinnodagen!

Trots att mycket har gjorts finns det fortfarande stora skillnader inom mödravården runt om i världen. Till internationella kvinnodagens ära vill vi öka kännedomen om behovet av att arbeta mot mödradödlighet, samt ladda inför Barnvagnsmarschen helgen därpå.

17:00 Fotoutställningen “Hundred times the difference” öppnar

17:30 Fotografen Moa Karlberg presenterar utställningen

18:30 Panelsamtal: “Kvinnans rätt till sin kropp”

19:45 RFSU berättar om hur man kan engagera sig i frågor som rör mödrahälsa och kvinnors rätt till sin egen kropp.

Vernissage
Fotografen Moa Karlberg har porträtterat kvinnor under förlossning i Sverige och Tanzania. Titeln “Hundred Times the Difference” syftar på att kvinnor i Tanzania har hundra gånger större risk att dö i samband med förlossning jämfört med i Sverige. Med sin utställning vill hon väcka tankar om kvinnors tillgång till sexuell och reproduktiv hälsa och rättigheter, både i Sverige och i resten av världen.

Läs mer om fotoprojektet på www.moakarlberg.com/stories/hundredtimes-the-difference/ Utställningen presenteras i samarbete med Kontinent Agency.

Panelsamtal
Hur är situationen med mödradödlighet i världen just nu? Hur ser mödravården ut nationellt? Vilka möjligheter finns det och hur ser framtiden ut?

Deltagare:
Staffan Bergström, professor i global hälsa vid Karolinska Institutet.
Kristina Lod Castell, sexualpolitisk sakkunnig på RFSU.
Catharina Zätterström, vårdsakkunnig barnmorska på Stockholms Läns Landsting

Moderator:
Kristina Ljungros, RFSU:s förbundsordförande.

Vernissagen kommer hållas på nedervåningen och är öppen under hela kvällen.

Utställningen hänger på Galleri Kontrast till och med den 19 mars. Öppettider: tisdag-torsdag 12-18, fredag 12-17, lördag-söndag 12-16.

RFSU:s pressjour

+46-761-60 33 07