Information om homo- och bisexualitet förbjuds i Litauen

Det litauiska parlamentet röstade i dag för den internationellt hårt kritiserade lag som bland annat förbjuder information om homo- och bisexualitet.

"Lagen om skydd av minderåriga mot skadliga effekter av offentlig information" innebär i praktiken att det blir olagligt att informera om homo- och bisexualitet samt transpersoners situation - såväl i skolor som andra offentliga sammanhang där barn kan ta del av informationen.

Medier förbjuds publicera artiklar och inslag "som uppviglar till homosexuella, bisexuella och polygama relationer" eftersom sådant enligt lagen har "en skadlig inverkan på barns utveckling."
- Detta är en mörk dag för Litauen, Europa och resten av världen. Staters uppgift är att skydda människor från diskriminering och stigmatisering - i Litauen gör man nu precis tvärtom, säger Åsa Regnér, generalsekreterare i RFSU.

I en förklarande not till lagtexten står det att "Propagerande för icketraditionell sexuell läggning och exponering för information som innehåller positiva beskrivningar av homosexuella relationer kan orsaka negativa konsekvenser för den fysiska och mentala, och framför allt, moraliska utvecklingen hos minderåriga".

- Denna förkastliga lag institutionaliserar homofobi och kommer att kunna användas för att stoppa saklig information om sexualitet och sexuella rättigheter. Den kommer att leda till ökad diskriminering och till att redan hårt utsatta grupper får det ännu värre, säger Åsa Regnér.

Lagen, som tidigare i somras tillfälligt stoppades av Litauens förre presidents veto, röstades igenom med stor majoritet. Den väntas träda i kraft 1 mars 2010.

- Som medlemsland i EU och Europarådet har Litauen redan förbundit sig att efterleva principerna om frihet, demokrati och respekten för de mänskliga rättigheterna. Det litauiska parlamentet försöker nu driva landet åt motsatt håll, säger Åsa Regnér.

- Sverige är ordförandeland i EU. Den svenska regeringen måste nu ta upp detta med sina kollegor i Litauen, säger Åsa Regnér.

För kontakt och mer information:
Olle Castelius, pressekreterare RFSU: 070-552 00 81.

RFSU, Riksförbundet för sexuell upplysning, är en ideell organisation som har funnits sedan 1933. Organisationen är partipolitiskt och religiöst obunden och har till uppgift att sprida en fördomsfri, bejakande och öppen syn på samlevnads- och sexualfrågor. RFSU arbetar med upplysning, utbildning och opinionsbildning genom att arrangera kurser, konferenser och delta i debatter. Arbetet sker lokalt, nationellt och internationellt.