​Klittra är nya ordet för kvinnors onani

​Klittra är nya ordet för kvinnors onani

Nu är det klubbat och klart. På RFSU:s kongress fattades beslutet om att etablera ordet "klittra". Varför? Vi saknar ett ord för kvinnors onani.

Kvinnors onani* har länge saknat ett bra eget ord. Ordet ”runka” förknippar många med mäns onani/onani med kuk. Ordet onani inkluderar alla kön, men uppfattas som kliniskt och mindre sexigt.

Historiskt sett har kvinnors sexualitet, och inte minst kvinnors onani, varit tabubelagd. Kvinnor förväntas inte ha lust och vara kåta på samma sätt som män, vilket speglas i avsaknaden av ord. Vi måste kunna prata om kvinnors onani på samma självklara sätt som mäns onani - och då behövs ett vedertaget ord.

Efter att en medlem lagt en motion i frågan fattade RFSU:s kongress 2013 beslut om att ta fram ett nytt ord. I november 2014 lanserades en tävling där vi efterlyste förslag. Responsen var enorm – under den vecka som tävlingen pågick kom mer än 1200 mail, kommentarer, vykort och brev med förslag. Totalt skickades det in ungefär 200 unika ord. Av dessa förslag valdes en lista med 40 ord ut som publicerades på hemsidan och allmänheten fick rösta på sitt favoritord.

Flest röster (ca 30 %) fick klittra, följt av pulla och runka. Tävlingen fick mycket uppmärksamhet i både svensk och internationell media, med flera artiklar och radioinslag. Ända borta i Nya zeeland snackades det om det nya onaniordets betydelse för synen på kvinnors sexualitet. Frågan diskuterades även flitigt i sociala medier.

Ordet klittra har redan fått stort genomslag, inte minst tack vare den uppmärksamhet som var kring tävlingen. En fördel med ordet är att det lyfter fram klitoris betydelse för njutning.

14 juni 2015, på RFSU:s kongress i Västerås, klubbades det nya ordet.

- Nu har RFSUs medlemmar sagt sitt, det självklara ordet för kvinnors onani är klittra. Nu hoppas vi på att allmänheten börjar använda ordet så att det bara är en tidsfråga tills vi ser det i SAOL, säger RFSU:s förbundsordförande Kristina Ljungros.

Kuriosa

För femton år sedan lanserade RFSU ordet ”snippa” efter ett kongressbeslut. 2006 togs ordet med i svenska akademins ordlista (SAOL)