Ny undersökning: ”abortturismen” uteblev

Gör det möjligt för fler att komma hit och göra abort!
Det blev ingen ”abortturism” när Sverige gjorde det lagligt för utländska kvinnor att göra abort i Sverige. Det visar den rapport som Socialstyrelsen offentliggör i dag.

– Det bekräftar att de argument som fördes fram mot lagändringen var lika ihåliga som vi hela tiden sagt. Jag hoppas att vi nu äntligen kan gå vidare och verkligen underlätta för utländska kvinnor som vill göra abort i Sverige, säger RFSU:s generalsekreterare Åsa Regnér.
Bakgrund: Första januari 2008 ändrades svensk lag så att utländska kvinnor fick möjlighet att göra abort i Sverige under förutsättning att de själva betalade för vården. Tidigare var detta bara möjligt om kvinnan blivit gravid i Sverige eller tillsammans med en svensk man.

RFSU kämpade länge för att lagen skulle ändras. Motståndarna till lagändring varnade för ”abortturism” och en växande andel sena aborter.

Socialstyrelsens rapport visar nu att antalet aborter som utländska kvinnor gjort i Sverige är mycket litet, under 2009 var det 132 stycken. Mer än hälften av aborterna, 58 procent, gjordes före utgången av vecka nio och ytterligare 24 procent före utgången av vecka 12.

All tillgänglig forskning visar att aborter sker oavsett om de är lagliga eller inte. Den enda skillnaden är att i länder där aborter är förbjuda är också risken att kvinnor ska skadas och dö av ingreppen mycket större. Osäkra aborter uppskattas kosta 70 000 kvinnor livet varje år.

– Att så få kvinnor från till exempel Polen kommit för att få hjälp att avsluta oönskade graviditeter är antagligen ett tecken på att resa, boende och behandling kostar för mycket. Det är olyckligt att bara de som har mycket pengar ska få tillgång till vården, säger Åsa Regnér.

– Det är också illa att stat och landsting inte informerar ordentligt om att utländska kvinnor har den här möjligheten i Sverige. Det borde vara en självklarhet att sådan information enkelt går att finna på olika språk på landstingens hemsidor. Så är det knappast i dag, säger Åsa Regnér.

– Vad det kostar, hur långa vårdköerna är, hur länge man bör stanna och var man kan bo borde vara självklar information på samtliga landstings hemsidor, säger Åsa Regnér.
För kontakt och mer information:

Olle Castelius, pressekreterare: 070-552 00 81

Att förändra och förbättra människors liv har varit RFSU:s drivkraft ända sedan starten 1933. Genom sexualupplysning, utbildning och opinionsbildning vill vi slå hål på fördomar, bota kunskapsbrist och öka den sexuella hälsan i Sverige såväl som internationellt. När du köper en produkt, är medlem, samarbetar eller stödjer RFSU:s arbete bidrar du till fortsatt förändring av människors liv.