OTTAR RAPPORT - TEMA UTVECKLING

HÄNG MED I DEN SEXUALPOLITISKA DEBATTEN! -------------------------------------------------------- RFSU PÅ PRIDE! Årets Stockholm Pride är förbi. En vecka full av politik, samtal, fester, musik och gränslös kärlek. RFSU hade sitt hjärta och samlingspunkt i tältet i Pride Park, men fanns med i festivalens alla olika delar. Se bilder från festivalen och paraden! http://www.rfsu.se/sex_politik_och_karlek_pa_pride.asp 100 ÅRS VÄNTAN ÄR ÖVER! 1908 diskuterades lärarkårens kompetens i sexualkunskap i riksdagen och krav restes på att sexuell pedagogik skulle bli en del av lärarutbildningen. 100 år senare säger Sveriges skolminister Jan Björklund att det finns brister i lärarutbildningen på detta område, och lovar se över läroplanen. RFSU håller med. Läs mer: http://www.rfsu.se/ -------------------------------------------------------- OTTAR RAPPORT EROTIK FÖR HÄNGMATTAN! Passa på att njut av augustisolen och en god bok. Nu satsar bokförlagen på erotik, porr & sex. Ottar Rapport spanar in trenderna och tipsar om böckerna du inte får missa. http://www.rfsu.se/erotik_for_hangmattan.asp RFSU:S EROTISKA BOKBANK Hitta rätt till en njutningsfull läsning med hjälp av RFSU:s bokbank! http://www.rfsu.se/hitta_din_favvo_i_rfsu_s_bokbank.asp -------------------------------------------------------- TEMA: UTVECKLING Vad har sexualitet med fattigdomsbekämpning att göra? Vad är Parisagendan? Och funkar bistånd? Ottar rapport har tema Utveckling och hänger på diskussionen i storasyster Ottar #2 2007 med tema Världssamvete, som finns i en butik nära dig! VEM TAR STRID FÖR SEXUELLA RÄTTIGHETER? Öronmärk minst 10 procent av biståndet till SRHR, kräver HANS LINDE från vänsterpartiet. http://www.rfsu.se/vem_tar_strid_for_sexuella_rattigheter_.asp "UTAN BISTÅND HADE DE FLESTA AV VÄRLDENS DIKTATORER SVULTIT IHJÄL" Funkar bistånd? Ottar rapport lät MUF:s ordförande NIKLAS WYKMAN och SSU:s ordförande MATTIAS VEPSÄ debattera. http://www.rfsu.se/utan_bistand_hade_de_flesta_av_varldens_diktatorer_svultit_ihjal.asp HUR SEXIG ÄR PARISAGENDAN? Den nya biståndarkitekturen vill göra utvecklingssamarbetet effektivare, mer samordnat och harmoniserat. Men vad är egentligen Parisagendan? ANNIKA HOLMBERG från Forum Syd förklarar. http://www.rfsu.se/hur_sexig_ar_parisagendan_.asp MÄNSKLIGA RÄTTIGHETER OCH MÄNSKLIGA SKYLDIGHETER Världen går framåt, även om det är långt kvar till rättvisa. Författaren BARBARA VOORS tror inte på ett världssamvete, och undrar vad våra skyldigheter egentligen är. http://www.rfsu.se/manskliga_rattigheter_och_manskliga_skyldigheter.asp MYTER OCH TRADITIONER SPRIDER HIV I flera av länderna i södra Afrika bidrar gamla traditioner som månggifte och tidiga äktenskap till spridningen av hiv. ANNA KOBLANCK rapporterar från Swaziland. http://www.rfsu.se/myter_och_traditioner_sprider_hiv.asp -------------------------------------------------------- ÖVRIGA ARTIKLAR: KROATIEN VRIDER KLOCKAN TILLBAKA - FEMINISTISKA ORGANISATIONER VILL HA INTERNATIONELLT STÖD Kroatiens regering ser sex som något inom ett äktenskap mellan man och kvinna. Kondomer är onda och homosexualitet förkastligt. http://www.rfsu.se/kroatien_vrider_klockan_tillbaka.asp KAMPEN MOT RELIGIONEN MÅSTE VARA STENHÅRD När slöjfrågan kom upp hettade det till i debatt om kvinnors villkor i Europa, med författaren Fadéla Amara, Lisa Appignanesi och Dilsa Demirbag-Steen. http://www.rfsu.se/kampen_mot_religionen_maste_vara_stenhard.asp -------------------------------------------------------- FOKUS COLOMBIA: COLOMBIAS KVINNOR VANN KAMPEN - MEN MARTHAS LIV GICK INTE ATT RÄDDA Välbesökt när colombianska feministen Monica Roa besökte Stockholm i maj. http://www.rfsu.se/colombias_kvinnor_vann_kampen_-_men_marthas_liv_gick_inte_att_radda.asp BLODIGA FOSTER PÅ VÄGGEN I vardagen på dagiset i Colombias huvudstad Bogotá är abortmotstånd en kärleksförklaring. http://www.rfsu.se/blodiga_foster_pa_vaggen.asp -------------------------------------------------------- OTTAR #2 2007 UTE NU! TEMA: VÄRLDSSAMVETE. Läs artiklar, reportage, krönikor och debatt om bistånd och fattigdom kopplat till sexualitet. Ottar finns att köpa i Press Stop och välsorterade pressbyråer, eller att beställa på hemsidan. Prenumerera på Ottar! http://www.rfsu.se/kop_ottar.asp -------------------------------------------------------- GÖR DIN RÖST HÖRD! Gå in på och kommentera artiklarna http://www.rfsu.se/15_6_2007.asp PRENUMERERA PÅ OTTAR RAPPORT Gå in på http://www.rfsu.se/prenumerera.asp och fyll i din mejladress! Carolina Hemlin/Ylva Bergman Redaktörer ottar@rfsu.se