​RFSU: Äntligen ska alla barn i Sverige få skydd mot HPV-relaterad cancer

Pressmeddelande   •   Sep 18, 2019 07:47 CEST

RFSU har länge kämpat för att även pojkar ska omfattas av HPV-vaccinering inom det allmänna barnvaccinationsprogrammet. Tidigare har endast flickor omfattats. Efter flera års påtryckningar avsätter nu regeringen pengar i höstbudgeten för att alla ska kunna vaccineras.

- Det här ett beslut som kommer rädda liv och förhindra mycket mänskligt lidande! Det kan innebära att vi till slut har möjligheten att eliminera HPV-relaterad cancer, cellförändringar och kondylom i Sverige. Vi är sist i Norden med att erbjuda alla barn hpv-vaccinering och det har varit trögt för regeringen att komma till skott så dagens besked är oerhört glädjande och en stor lättnad. Äntligen kan vi få en jämlik och rättvis vård på det här området, säger Hans Linde, förbundsordförande för RFSU

För mer information och intervjuer, kontakta:

Matilda Ström, pressansvarig RFSU

Mejl: matilda.strom@rfsu.se