RFSU: Grattis till nya uppdraget Ann Linde!

Pressmeddelande   •   Maj 25, 2016 12:01 CEST

RFSU:s förbundsordförande Kristina Ljungros

RFSU välkomnar Ann Linde (s) till posten som EU- och handelsminister. Arbetet för rätten till bra sexualupplysning, sexuell hälsa och reproduktiva rättigheter är viktigare än någonsin i ett EU där konservativa och högerextrema vindar blåser och rätten till abort är hotad på flera håll. Bland annat är Polen på väg att i princip totalförbjuda abort.

– Det behövs en tydlig svensk feministisk röst i EU för rätten att bestämma över sin egen kropp och sexualitet, samt rätten till abort. Vi ser fram emot att nya EU-ministern Ann Linde kommer att bli denna starka röst, säger Kristina Ljungros.

För information och kontakt:
Josefin Morge, pressansvarig på RFSU
Telefon: +46-761-60 33 07