RFSU KOMMENTERAR BUDGETPROPOSITIONEN FÖR 2009

Flera positiva överraskningar - men också besvikelser.

Så sammanfattar RFSU, Riksförbundet för sexualupplysning, sina synpunkter på regeringens budgetproposition.

Först det positiva:
1. Regeringen vill satsa 100 miljoner kronor på att förbättra mödrahälsovården i världen.
- Varje år dör en halv miljon kvinnor i samband med graviditeter, osäkra aborter och förlossningar. Denna situation innebär att sju miljoner barn föds döda eller dör inom sitt första dygn varje år. Regeringens satsning är därför oerhört viktig och glädjande, säger RFSU:s generalsekreterare Åsa Regnér.
2. Regeringen arrangerar tillsammans med Norges regering ett internationellt möte om sexuell och reproduktiv hälsa och rättigheter (SRHR) under 2009. Mötet är en uppföljning på FN:s konferens om befolkning och utveckling som ägde rum i Kairo 1994.
- Att regeringen ställer sig som värd för detta möte tyder på ett engagemang som den internationella situationen verkligen behöver. Speciellt när många länder i dag hellre proklamerar avhållsamhet än sprider information om, och medel till, preventivmedel och säkra aborter, säger Åsa Regnér.

Sedan det negativa:
1. I det nationella arbetet lyser satsningarna med sin frånvaro. För elfte året i rad ligger budgeten för prevention av HIV och andra smittsamma könssjukdomar på samma nivå, 146 miljoner kronor. Det innebär i praktiken en minskning av de satsade pengarna motsvarande inflationen under samma tid.
- Det är under all kritik att regeringen minskar medlen till prevention när både hiv och klamydia ökat senaste åren, säger Åsa Regnér.
2. HBT-personers rättigheter har inte den framträdande plats som den förtjänar i biståndspolitiken.
- Homosexuella, bisexuella och transpersoners situation i dag är mycket alarmerande i många länder och det borde vara en självklarhet för Sverige att uppmärksamma detta med tydligare insatser, säger Åsa Regnér.

För mer information:

Olle Castelius Pressekreterare Press officer
Riksförbundet för sexuell upplysning The Swedish Association for Sexuality Education Box 4331, 102 67 Stockholm Telefon 08-692 07 73, mobil 070-552 00 81. Fax 08-653 08 23 Besöksadress: Medborgarplatsen 3 (Söderhallarna), plan 10 www.rfsu.se www.rfsu.org