RFSU kommenterar nya biståndspolitiken

Pressmeddelande   •   Aug 28, 2007 08:38 CEST

- Nu måste Sverige våga satsa mer på sexuella rättigheter, säger Åsa Regner, generalsekreterare för RFSU. Ö er hälften av alla de länder som regeringen vill fokusera biståndet till rankas som högriskområden för kvinnors sexuella rättigheter och hälsa. Det gäller alla biståndsländerna i Afrika samt några av länderna i Latinamerika och Asien.

I Sierra Leone är risken för en gravid kvinna att dö högst i världen - och endast 4 procent av gifta kvinnor använder preventivmedel. I Zambia lever 33 procent av alla kvinnor mellan 15 och 24 år med hiv eller aids. Uganda skärper nu sin redan restriktiva lagstiftning och homosexualitet kan bestraffas med livstids fängelse.

- När nu regeringen fokuserar på länder där människors sexuella och reproduktiva rättigheter dagligen kränks ökar Sveriges ansvar för dessa frågor. Få andra länder tar det ansvaret idag. Minst 10 procent av Sveriges bistånd borde gå till området sexuell och reproduktiv hälsa och rättigheter (SRHR). Idag ligger den siffran på cirka 6 procent, säger Åsa Regnér.

Möjligheten att bestämma över barnafödande och vem man har sex med är en förutsättning för demokratiutveckling och mänskliga rättigheter. Det är nödvändigt för att bekämpa fattigdomen, för människors möjlighet att utbilda sig, delta i det politiska livet eller starta företag.
- Att Sveriges regering nu väljer att fokusera på länder där bristen på sexuell och reproduktiv hälsa är bra, och ett beslut som förpliktigar. Regeringen måste nu höja ambitionsnivån inom området sexuell och reproduktiv hälsa och rättigheter, säger RFSU:s generalsekretare Åsa Regnér.

Vid frågor kontakta RFSU:s pressekreterare Carolina Hemlin på 0705 52 00 81

Kommentarer (0)