RFSU:s Sverigebarometer: Är din ungdomsmottagning öppen i sommar?

RFSU:s Sverigebarometer: Är din ungdomsmottagning öppen i sommar?

Är jag redo för sex? Vad ska jag använda för preventivmedel? Jag har det jobbigt hemma och vem ska jag prata med? Hur ska jag skydda mig mot sexuellt överförbara infektioner? Det är frågor som inte kan vänta, men många unga har ingen ungdomsmottagning att gå till under sommaren.

Av de mottagningar som har deltagit i RFSU:s enkät stänger var tredje under någon period i sommar. Många har också begränsade öppettider. Bara 31 procent har öppet som vanligt.

132 ungdomsmottagningar och barnmorskemottagningar med ungdomsverksamhet har svarat på RFSU:s enkät om öppettider under sommaren. Nästan hälften (45 procent) anser att de inte har tillräckliga resurser för att hålla öppet under sommaren utifrån de behov som finns.

–  Unga ska inte behöva acceptera att deras rätt till sexuell hälsa sätts på undantag under sommaren. Socialstyrelsen konstaterar i en egen kartläggning från 2012 att det är anmärkningsvärt med den bristande tillgängligheten under sommaren, säger RFSU:s förbundsordförande Kristina Ljungros.

–  Det här visar tydligt att det behövs en nationell reglering av ungdomsmottagningsverksamheten. RFSU tycker att det ska vara självklart att prioritera ungas sexuella och reproduktiva hälsa, säger Kristina Ljungros.

Har landstingen valt att satsa på de unga? Svaret är nej. Årets Sverigebarometer visar att endast 31 procent av de som svarat på RFSU:s enkät håller öppet som vanligt under sommaren - en något sämre siffra än under 2013 och 34 procent har helt stängt under någon period.

Kalix i Norrbotten har stängt ungdomsmottagningen under hela tio veckor och hänvisar till vårdcentralen. Värnamos ungdomsmottagning i Jönköpings län är stängd i åtta veckor. Lika länge är det stängt i Säter i Dalarna där de unga i första hand hänvisas till barnmorskemottagningen på vårdcentralen. Av ungdomsmottagningarna Dalarna som har svarat i enkäten är det bara Falun som har öppet som vanligt under sommaren. Så ser det ut på många håll. De större städerna har öppet, men inte mindre orter.

–  Avståndet till närmaste ungdomsmottagning kan vara långt och i de fall mödravårdscentralen är alternativet kan det bli ett ännu större steg för unga killarna att besöka dessa. Ungdomsmottagningarna fyller en viktig funktion och har en fantastisk verksamhet. Att säkerställa att det finns resurser för att den ordinarie personalen ska kunna ha semester samtidigt som ungdomsmottagningarna ska kunna hålla öppet är en fråga om politiska prioriteringar.  Under sommaren är elevhälsan på skolan stängd och om ungdomsmottagningen också är stängd innebär det att många unga saknar kontakt och stöd från vuxna, konstaterar Kristina Ljungros.

Mer om RFSU:s Sverigebarometern:

Har du frågor om öppettider på ungdomsmottagningarna där du bor?
Ta gärna kontakt med RFSU nära dig: http://www.rfsu.se/sv/RFSU-nara-dig/