”Sex i skolan” - nu ska svenska skolor bli bättre på sex!

”Sex i skolan” - nu ska svenska skolor bli bättre på sex!

I ett unikt samarbete mellan flera erfarna organisationer tas nu ett gemensamt grepp för att stödja skolorna i sex- och samlevnadsarbetet.

Skolan har en central betydelse för att unga ska kunna ta hand om sin sexuella hälsa och sex- och samlevnadsfrågorna har en framträdande plats i dagens läroplaner. Alla elever i Sverige har alltså rätt till sex- och samlevnadsundervisning. Men kvaliteten skiftar kraftigt både mellan skolor och inom samma skola. Likvärdigheten är eftersatt, det vill säga att alla elever i Sverige ska få en lika bra undervisning.

Med stödmaterialet ”Sex i skolan” vill vi råda bot på det. Vi vill stärka rektorerna och skolorna i arbetet med att ge alla elever en sex- och samlevnadsundervisning av hög kvalitet.

- Rektorer är viktiga för att sex- och samlevnadsundervisningen är av hög kvalitet och måste ta ett större ansvar än vad de gör idag. Därför har materialet ”Sex i skolan” idag skickats till alla rektorer i Sverige, säger Hans Olsson, sakkunnig sexualundervisning på RFSU.

- ”Sex i skolan” erbjuder en samlad, lättöverskådlig översikt över hur sex- och samlevnadsundervisningen kan organiseras och genomföras, säger Linda Leveau, projektledare i Malmö stad.

För att ge skolorna ytterligare redskap för att genomföra undervisningen innehåller stödmaterialet förslag på vad lärarna kan ta upp utifrån kurs- och ämnesplanerna.

- Det finns en outnyttjad potential i många ämnen, som geografi, historia och idrott och hälsa, menar Thérèse Juvall, skol- och utbildningsansvarig på Lafa. Vi vill med materialet visa vilka stora möjligheter skolorna har att spegla sexualiteten från olika perspektiv.

”Sex i skolan. Organisation, ansvar och innehåll i sex- och samlevnadsundervisningen” är skriven av nedanstående organisationer som har lång erfarenhet av att utbilda, handleda och skapa förutsättningar för skolpersonal i att utveckla och genomföra sex- och samlevnadsundervisning.

Klara Abrahamsson, f d utbildningssamordnare, Lunds kommun

Carina Andersson, kurator, Adlongruppen, Östergötlands läns landsting

Anders Ehinger, hiv/STI-samordnare, Adlongruppen, Östergötlands läns Landsting

Selina Eriksson, tidigare medarbetare på Göteborgs stad

Thérèse Juvall, skol- och utbildningsansvarig, Lafa - enheten för sexualitet och hälsa, Stockholms läns landsting

Christina Höckerbo Kennberg, lärare, Adlongruppen, Östergötlands läns landsting

Linda Leveau, projektledare, Malmö stad, Kommunförbundet Skåne och Region Skåne

Hans Olsson, sakkunnig sexualundervisning, RFSU

För ytterligare information kontakta:
Hans Olsson, sakkunnig sexualundervisning, RFSU
e-post: hans.olsson@rfsu.se
tel: 070 237 437 0

Thérèse Juvall, skol- och utbildningsansvarig, Lafa – enheten för sexualitet och hälsa, Stockholms läns landsting.
e-post: therese.juvall@sll.se
tel: 070 484 26 62

Linda Leveau, projektledare, Malmö stad, Kommunförbundet Skåne och Region Skåne.
e-post: linda.leveau@malmo.se
tel: 070 971 99 20