Sexologen Salar Shalmashi på Järva mansmottagning får RFSU-priset

Pressmeddelande   •   Maj 23, 2014 20:00 CEST

RFSU:s förbundsstyrelse har med stor enighet utsett Salar Shalmashi till årets vinnare av RFSU-priset 2014 som delades ut i kväll.

Salar Shalmashi är socionom och legitimerad psykoterapeut, samt klinisk sexolog och sexualupplysare. I sitt arbete på Järva mansmottagning gör Salar stor skillnad för de män han möter. Många har berörts av hans brinnande engagemang när han föreläser om migration och sexualitet. Få kan prata om och med män om sexualitet, kultur, heder och jämställdhet som Salar.

– Min spontana känsla är stor glädje och stolthet. Att få RFSU-priset är ett viktigt erkännande eftersom jag lärt mig så mycket av RFSU. Jag blev glatt överraskad. Tänk att jag skulle få det, utbrister Salar Shalmashi.

– Jag funderar över hur jag ska kunna leva upp till detta, samtidigt som jag känner mig ännu mer motiverad. Priset betyder att det jag gör är rätt och att jag gör skillnad, säger Salar.

Motivering RFSU-priset

”Årets RFSU-pris tilldelas socionomen, psykoterapeuten och sexologen Salar Shalmashi, vars arbete bidrar till att stärka och sprida kunskap om sexuell hälsa hos män, migranter och personer med utländsk bakgrund.

Till Salar kommer män med olika bakgrunder och i olika åldrar för att få lätta sin oro, ställa frågor eller prata om sexualitet, om relationer eller lära sig mer om kondomer.

Genom föreläsningar, rådgivning och terapi på olika språk arbetar han för en öppen syn på sexualitet.

Man kan höra Salars energi och patos på konferenser och föreläsningar och möten, hans karakteristiska hesa röst – nu varvar Salar upp!

En tänkande och engagerad person, som i sitt arbete motverkar normer som begränsar och förtrycker och arbetar för människors självklara rätt tillkunskap och stöd.”

Om RFSU-priset

RFSU–priset har delats ut sedan 1991. Priset består av en specialdesignad kondomhållare och 25 000 kronor. Tidigare pristagare är bland andra radioprogrammet Ligga med P3, Nour El-Refai, Birgitta Stenberg, Elisabeth Ohlson Wallin och Lars Molin. I år delades priset ut under högtidliga former på RFSU:s vårkonferens i Stockholm 23 maj klockan 20.00.

RFSU-priset ges till någon eller något som i sin gärning verkat för en kunskapsbaserad och öppen syn på sexualitet.

Fotograf: Patriez Van der Wens/The Treasure Factory

Kommentarer (0)