”Slidkrans” årets nyord 2009

Ordet slidkrans, som RFSU introducerade i våras, har blivit en del av det svenska språket. Det står klart sedan Språkrådet publicerat sin lista över 2009 års viktigaste nyord – där slidkrans har en självklar plats
– Jag är både glad och stolt. Orden påverkar vårt sätt att tänka och därför kändes det viktigt att byta ut det gamla och förlegade uttrycket mödomshinna, säger Åsa Regnér, generalsekreterare i RFSU.

RFSU introducerade ordet slidkrans våren 2009 i samband med broschyren ”Slidkransen – Frågor och svar om myter kring mödom och oskuld”. Skriften innehåller information om hur det kvinnliga könet ser ut och vad slidkransen egentligen är. Den gör också upp med en mängd myter som omgärdar kvinnlig sexualitet och föreställningar om mödom och oskuld.

– Språkrådets beslut stödjer oss i uppfattningen att det behövs mer kunskap kring flickors och kvinnors sexualitet. Att sprida information om hur kvinnors kön faktiskt ser ut, och att det inte finns någon mödomshinna, är i det sammanhanget ett självklart steg som egentligen borde ha tagits för länge sedan, säger Åsa Regnér. Efterfrågan på broschyrerna var stor och den första upplagan gick åt rekordsnabbt. Efter upprepade förfrågningar har RFSU även översatt broschyren till arabiska, engelska och sydkurdiska.

Översättningarna har uppmärksammats internationellt, se exempel här: http://www.rfsu.se/slidkrans_arets_ord_2009.asp
– När vi publicerat våra informationsbroschyrer har vi främst riktat oss till personer i Sverige. Den internationella uppmärksamheten har därför kommit som en överraskning, men vi är glada över att ha bidragit till en viktig diskussion. Att till exempel Scarleteen.com, som är den mest framstående amerikanska sexualupplysningssajten riktad till tonåringar och unga vuxna, gått över till att använda vårt uttryck ”vaginal corona” ser jag som en stor framgång, säger Åsa Regnér.

För kontakt och mer information: Olle Castelius, pressekreterare RFSU: 070-552 00 81.
Språkrådet ansvarar för språkvården i Sverige och kan ses som Sveriges officiella språkvårdsorgan.  Språkrådets pressmeddelande om Årets ord finns här: www.sprakradet.se

RFSU, Riksförbundet för sexuell upplysning, är en ideell organisation som har funnits sedan 1933. Organisatio-nen är partipolitiskt och religiöst obunden och har till uppgift att sprida en fördomsfri, bejakande och öppen syn på samlevnads- och sexualfrågor. RFSU arbetar med upplysning, utbildning och opinionsbildning genom att arrangera kurser, konferenser och delta i debatter. Arbetet sker lokalt, nationellt och internationellt.