Unite for Women – Stoppa mödradödligheten

I dag inleder RFSU kampanjen Unite for Women – Stoppa mödradödligheten. Kampanjen ska uppmärksamma att hundratusentals kvinnor dör varje år på grund av bristfällig mödravård och osäkra aborter.

Den 8 mars, på internationella kvinnodagen, genomförs en stor barnvagnsmarsch i Stockholm. Under kampanjperioden kommer bland annat Andreas Kleerup, Alexandra Pascalidou, Björn Ranelid, Kattis Ahlström och Fredrik Wikingsson blogga om hur det är få barn i Sverige på kampanjsajten www.uniteforwomen.se.

Över en halv miljon gravida flickor och kvinnor dör varje år världen över till följd av obefintlig mödravård och osäkra aborter. Mörkertalet tros vara ännu högre. Många skadas och får långvariga komplikationer till följd av att de försökt göra abort på sig själva, eller efter svåra förlossningar. Trots att världen enats om att minska mödradödligheten med tre fjärdedelar (FN:s millenniemål 5) händer nästan ingenting.
– Vi som bor i länder där kvinnor har rätt till god sjukvård bör under den internationella kvinnodagen visa solidaritet med kvinnor i andra delar av världen där graviditet är det farligaste en kvinna kan utsätta sig för, säger Åsa Regnér, generalsekreterare för RFSU.
– Vi kräver att regeringen gör frågan mer publik och aktivt driver på andra länder. Det är väl känt vad som behövs: preventivmedel, tillgång till säkra aborter, sexualupplysning och förlossningsvård, säger Åsa Regnér.
Kampanjens symbol kommer att vara ett barnvagnsskydd, formgivet av den internationellt erkända designern Liselotte Watkins.
– Vi hoppas naturligtvis på ett stort intresse för kampanjen och inte minst för marschen, som kanske är världens första i sitt slag. Det är verkligen kul att så många intressanta personer valt att dela med sig av sina upplevelser kring graviditet och förlossningar, säger Åsa Regnér.
För ytterligare information:
Ylva Bergman, ansvarig för kampanjen Unite for Women – Stoppa mödradödligheten.
Telefon: 070-300 75 97 alt e-post ylva.bergman@rfsu.se.

För lista på medverkande bloggare, se bifogat dokument.
För ytterligare information kring RFSU:s arbete, se bifogat faktablad.

www.uniteforwomen.se

Att förändra och förbättra människors liv har varit RFSU:s drivkraft ända sedan starten 1933. Genom sexualupplysning, utbildning och opinionsbildning vill vi slå hål på fördomar, bota kunskapsbrist och öka den sexuella hälsan i Sverige såväl som internationellt. När du köper en produkt, är medlem, samarbetar eller stödjer RFSU:s arbete bidrar du till fortsatt förändring av människors liv.