Vi hyllar svensk aborträtt 40 år

Vi hyllar svensk aborträtt 40 år

1 januari 2015 är det 40 år sedan Sveriges lagstiftning om fri abort trädde i kraft. På initiativ av RFSU:s aborträttsnätverk kommer RFSU under hösten belysa och påminna om vår egen historia, skapa opinion och synliggöra att aborträtten fortfarande inte är en självklarhet i många delar av världen.

Sverige har en fascinerande, rik, hoppfull men bitvis också mörk sexualpolitisk historia. För 40 år sedan var rätten till den egna kroppen inte en självklarhet.

I Europa idag ser vi en tudelad utveckling gällande sexuella och reproduktiva rättigheter med ett växande abortmotstånd när socialkonservativa och nationalistiska vindar blåser, samtidigt som vi glädjande konstaterar att Spanien och Norges regeringar nyligen tvingats dra tillbaka planerade inskränkningar i aborträtten.

Att själv bestämma om man ska föda barn eller inte är en grundläggande mänsklig rättighet. Därför uppmärksammar och firar vi #abort40 - rätten att själv bestämma över sin kropp.

–  RFSU vill synliggöra att aborträtten fortfarande inte är en självklarhet i många delar av världen. I många länder är abort inte är tillåtet och 45 000 dör årligen på grund av illegala och osäkra aborter, säger Kristina Ljungros, förbundsordförande RFSU.

–  Vi har en väldigt bra abortlagstiftning som har ett brett folkligt stöd från 1975, som alla riksdagspartier utom Sverigedemokraterna står bakom, säger Kristina Ljungros.

Detta händer i höst för kampanjen Abort 40 #abort40

• Vi samlar in 40 personliga, anonyma berättelser om att göra abort.
  • Vi publicerar artiklar om historiska händelser kring aborträtten 1930-1975.
  • 7 oktober lanserar vi den nya skriften; "Om abort".
  • Vi gör en film där vi får möta verkliga berättelser från de som varit oönskat gravida och konsekvenserna av en restriktiv abortlagstiftning. Filmen lanseras tillsammans med en konstutställning i december i Stockholm.
  • RFSU:s aborträttsnätverk håller workshops i aborträttsargumentation tillsammans med flera av RFSU:s lokalföreningar.
  • Vi tar fram ett helt nytt utbildningsmaterial om aborträtten för det fortsatta arbetet med abort inom och utanför RFSU.

Välkommen till lanseringsmingel av RFSU:s skrift om abort
Som en del i arbetet med abort har vi tagit fram ett efterfrågat kunskapsmaterial om abort i Sverige, Europa och globalt. Vill du veta mer om detta och ta del av vår skrift är du hjärtligt välkommen till RFSU.
När och var? 7 oktober, kl.17-19, på RFSU:s förbundskansli, Medborgarplatsen 3, plan10.
Osa: senast 30 september till osa@rfsu.se
Vi bjuder på bubbel och något lätt att äta.

Håll utkik på:
www.rfsu.se/abort40