Hon har hjärtat hos brukshästarna

Med stort engagemang för brukshästskörning och arbete med häst valde Irene Gidmark att packa väskorna och flytta till Strömsholm för att utbilda sig. Ett val hon inte ångrar när kalendern nu fylls av uppdrag och möjligheter.

Sedan barnsben har brukshästkörningen legat henne varmt om hjärtat och med ett brinnande intresse har skickligheten bakom tömmarna gett IreneGidmark stora möjligheter.Idag driver hon tillsammans med sin sambo och sina nordsvenska brukshästar ett eget företag som erbjuder uppdragskörningar och utbildning till såväl företag och organisationer som privatpersoner. Det i kombination med en anställning som engagerad körinstruktör på Stiernhööksgymnasiet i Rättvik.

- Jag lever min dröm! Hästar är min livsstil och vardag! Att nu få förmedla och dela med mig av min kunskap kring körkonst och körhästen som arbetskamrat känns fantastiskt, säger Irene.

Att Irene tror på hästen som arbetsredskap i både skog och stad är tydlig. Värden som miljövänlighet, hållbarhet och ökad framkomlighet är några. Det gör attarbetet med häst återigen ökar i landet, och fler och fler kommuner väljer att använda brukshästkuskar och deras hästar till såväl sophämtning som snöröjning och gräsklippning. Många uppdragsgivare kräver att kuskarna är utbildade och har god erfarenhet av arbetet.

- För mig var det självklart att utbilda mig och fylla på med kunskap och inspiration och utbildningen har till stor del tagit mig dit jag är idag, berättar Irene.

- Men det gav mig också ett nätverk inom hästnäringen, samt en bra grund att stå på, vilket jag nu tar tillvara på och utvecklar - varje dag med mina hästar som arbetskamrater, fortsätter hon.

Om Irene Gidmark
Ålder: 23 år
Bor: Rättvik
Gör: Är körinstruktör på Stiernhööksgymnasiet i Rättvik, samt egen företagare. Utbildad brukshästkusk på Ridskolan Strömsholm