Björn bygger årets Breeders Trophy

Det blir Björn Carlsson, A-tränare, A-banbyggare och framgångsrik uppfödare som bygger årets hoppbanor under Breeders Trophy i Flyinge den 4-9 oktober.
- Mitt mål är att hästarna ska vara lika glada när de åker hem som när de åkte dit, säger Björn.

Björn Carlsson har såväl vunnit som byggt hopp-SM. Nu ska han för första gången bygga banorna under Breeders Trophy.
- Det ska bli väldigt inspirerande och riktigt kul. Målet är förstås att inga hästar ska falla ut, allihop ska vara lika glada när de åker hem igen, säger Björn som var en av pådrivarna till att consolationklasserna skulle vara på lägre höjd än kvalen för att hästarna skulle kunna återvinna självförtroendet efter mindre lyckade tävlingsdagar.

Björn har själv haft med Breeders Trophy vinnare, Brenda Lee e. Camargue - Cardento vann sexårschampionatet 2014 och Tom Jones e. Everest - Cortez vann treårsfinalen 2005.

Båda hästarna har lyckats väldigt väl i sporten efteråt.

- Att vinna Breeders Trophy var en häftig uppfödning för mig som uppfödare, evenemanget sätter ju oss i fokus. Även om man inte vinner eller tar sig till final så är det ett bra sätt för att få in hästarna i systemet. Innan det fanns så var det många hästar som blev för gamla innan något hände.

Om Breeders Trophy:
Breeders Trophy grundades som ett initiativ av hingsthållarföreningen och den gröna näringen för att stötta svenska hästuppfödare och för att marknadsföra den svenskfödda hästen. Evenemanget drivs av Swede Horse som ägs av SWB och Svenska Ridsportförbundet. Än idag är evenemangets enda syfte att gagna ägarnas medlemmar, det vill säga landets alla uppfödare och ryttare.

• breeders trophy
  • swede horse

Flyinge AB är ett modernt internationellt hippologiskt kompetenscentrum och ett av världens äldsta stuterier med anor från 1100-talet. Flyinge AB omsätter drygt 60 miljoner kronor, har 65 anställda och 180 studerande. Verksamheten spänner över flera områden: avel & sport, utbildning & forskning samt evenemang.

Ridskolan Strömsholm AB är Svenska Ridsportförbundets utbildningsanläggning. Vi bedriver vår verksamhet i anrik kulturmiljö i Hallstahammars kommun vid Mälaren. Vi är 45 medarbetare, varav 20 lärare och utbildar ca 250 elever per år. Vi omsätter cirka 50 miljoner kronor per år. Ägare är Föreningen Ridskolan Strömsholm med medlemmarna: ATG och Svenska Ridsportförbundet samt Hästnäringens Nationella Stiftelse (HNS). Våra huvudutbildningar är; hippologprogrammet, ridsportgymnasium, yrkeshögskola, folkhögskoleutbildning och tränarutbildningar. Dessutom genomför vi ett antal tävlingar och högklassiga clinics under året, varav Nationaldagstävlingarna, med dressyr, hoppning och fälttävlan vid slottsbanan är Sveriges näst största utomhustävling.

Wången är hästnäringens Riksanläggning inom travsport och ett nationellt utbildningscentrum. Wången utbildar proffstränare inom trav samt erbjuder universitets-, folkhögskole- och gymnasieutbildningar, kvalificerad yrkesutbildning samt kurser inom bland annat travsport och islandshäst. Här bedrivs även forskning och utveckling. Wången ligger vackert beläget i Alsen mellan Östersund och Åre och har även värdshus och modern konferensanläggning. Wången har cirka 40 medarbetare och utbildar cirka 150 eftertraktade personer per år. Verksamheten bedrivs i nära samverkan med hästsportens organisationer.