Chockad Johanna blir ny Wångenambassadör

10 000 kronor i utbildningsstipendium tillfaller 2014 års Wångenambassadör Johanna Sae Tang Dicander från Borlänge. Under sin tid på travgymnasiet på Wången har hon visat sig vara en god kamrat och förebild och blir därför utsedd Wångenambassadör, den tredje eleven någonsin att motta priset. Utmärkelsen delas vid studentexamen 5 juni.

- Jag blev helt chockad när jag fick klart för mig att jag blivit utsedd till Wångenambassadör. Jag har verkligen sett upp till de elever som tidigare fått utmärkelsen och det känns så fint att förstå att så många ser mig som en värdig representant för min skola, säger Johanna Sae Tang Dicander.

Utmärkelsen skapades av Wången och Fördel Jämtland under 2012 och har sedan dess årligen delats ut till den elev som på bästa sätt agerat förebild under sin gymnasietid. Det är Wångens elever och personal som själva röstar fram pristagaren. Johanna är den tredje pristagaren i raden och får utmärkelsen för att ”hon är Wångens solstråle som behandlar alla rättvist. Med karaktärsdrag som ärlig, ambitiös, trevlig och hjälpsam i alla lägen blir hon en mycket god och mogen representant för Wången, både i Sverige och internationellt.”

Satsningen på en Wångenambassadör stöttas av Fördel Jämtland, en ideell organisation som värnar om begrepp som hög service och vänligt bemötande, samt företagen i Hallströmgruppen, en av Jämtlands läns större privata arbetsgivare.

- Det var märkbart rörda elever och personal när vi tillkännagav vem som fått utmärkelsen. Att få hylla någon som Johanna för den hon är känns fint och hennes tårar när det stod klart att hon blivit vald är ett fantastiskt kvitto på hur betydelsefull utmärkelsen blivit, säger Ronney Wickzell, marknadschef på Wången.

Det sista året på Wångens travgymnasium har varit händelserikt för Johannas del och hon har bland annat hunnit med en fyra veckor lång praktik i Australien. Hon blev därmed den första travgymnasieelev i Sverige som fått den möjligheten, en upplevelse hon delade med en av sina klasskamrater.

- Nu ska jag njuta av detta och tillåta mig att känna in hur jag ska använda stipendiet. Jag har redan några idéer, men det brådskar inte med att fatta beslut, säger Johanna.

Johanna Sae Tang Dicander, 076-279 47 39
Ronney Wickzell, marknadschef Wången AB, 070-641 74 08

• trav
  • stipendium

Wången är travsportens riksanläggning, beläget i Alsen mellan Östersund och Åre. Wången AB omsätter 40 miljoner kronor och har 40 anställda. Här studerar cirka 150 av morgondagens trav- och islandshästaktiva genom gymnasie-, vuxenstudie-, folkhögskole och universitetsnivå. På Wången bedrivs också forskningsprojekt i samarbete med Sveriges Lantbruksuniversitet (SLU).