De rider för Carl Hester under clinicen på Ridskolan Strömsholm

Med en tydlig filosofi som speglas av lätt och harmonisk ridning har Carl Hester blivit en världsstjärna och trendsättare inom dressyren. Meritlistan som ryttare och tränare kan göras lång och innehåller såväl ett eget OS-guld i lag som världsrekordinnehavaren med dubbla OS-guld, Charlotte Dujardin, som en av sina framgångsrika adepter. Under clinicen på Ridskolan Strömsholm den 1 oktober kan publiken se följande ekipage:

Emilie Nyreröd - Elholms Bonito (val, f.2012, e.Bögegårdens Boney M-Don Schufro, uppf. John o Arne Elholm, Äg. Susanne Nyreröd). Emilie Nyreröd är en av landets främsta unghästutbildare och har under många år tränat för RS huvudlärare, Marianne Esseen Söderberg. Hon har flera vinster och placeringar i internationell Grand Prix tillsammans med hästen Miata. Hästen hon rider på clinicen, Elholms Bonito var som 3-åring godkänd hingst. Men är nu kastrerad och matchas mot 4-års championatet i Elmia.

Camilla Nyblom - Conny M (val, f.2011, e. Connaisseur-Briar, uppf. Susanne Nyreröd, Äg.Ridskolan Strömsholm). Hippologen Camilla Nyblom är en mycket uppskattad dressyrlärare på Ridskolan Strömsholm. Där undervisar hon främst Hippologstudenter men också elever på Ridsportgymnasiet. Conny M är kvalas till Breeders och spås en lysande framtid som tävlings-och skolhäst för Ridskolan Strömsholm.

Emilie Nyreröd - Final Countdown (val, f.2011, e. Fürstenball-Brentano II, Uppf. Heinz Willman, Äg. Familjen Nyreröd). Ekipaget vann 4-års championatet 2015 och satsar nu på start under Elmia Scandinavian Horse Show i oktober.

Gabriella Tichelaar - First Choice DWH (val, f.2010, e. Johnson-Elvaro, Uppf. W.van de Heuvel, Äg. 2M2 Horses i Båstad AB). Hästen gick Breeders som 4-och 5-åring tillsammans med Gabriella och startade i Falsterbo som 4-och 5-åring. För Strömsholmsekipaget pågår nu satsningen mot de högre klasserna, med delmålet att starta i Dressage Power under nästa år.

Alva Lander - Herbie (val, f.2002, e.Blue Horse Hertung-Michellino, uppf. Ea och Arne Bjerg-Nielsen, Äg. Lotta Lander). Alva är en av landets mest meriterade för sin ålder och tränar för Strömsholmsläraren, Louise ”Lussan” Nathhorst. Tillsammans har ekipaget ett EM-brons i lag och ett SM-silver från 2015 för unga ryttare. De leder just nu Lövsta Future Challenge för unga ryttare och är klara för finalen i Friends Arena.

Caroline Dacourt - Sankt Erik II (godkänd hingst, f.2009, e. Johnson-Weltmeyer, uppf. Forty Invest AB, Äg. Lövsta Stuteri.) Lövstahingsten vann Bruksprovet som fyraåring, har tävlat i unghäst-VM som 5-,6- och 7-åring, var 2:a på Breeders som 6-åring och 3:a i Champion of the youngsters i Friends Arena samma år. Ekipaget har idag vinster upp till St George. Caroline ansvarar för utbildningen av de yngre hästarna på Lövsta Stuteri och Seminstation, som också är en samarbetspartner till Ridskolan Strömsholm. Bland annat genom kunskapsevenemanget, ”Krafftsamling”.

Clara Espinosa - Gordon (val f.2003, e.Guinness - Angard, uppf. Per-Owe Saleryd, Äg: Louise Nathhorst). Ryttarinnan har jobbat hos Strömsholmsläraren, Louise ”Lussan” Nathhorst, under 14 år och spenderade ett par veckor i vintras hos Carl Hester. Hästen har Louise ägt sedan han var 1 år gammal och hästen har tillsammans med Clara vinster upp till Grand Prix.

Mads Hendeliowitz - Jimmie Choo SEQ (val, f.2004, e. Sndro Hit- Don Schufro, Uppf. Felix Tiemann Zuchthof Aschen, Äg. Segersta Equestrian). Mads är skolad på Ridskolan Strömsholm och var anställd här under flera år. Han ingår i spetstruppen för det svenska dressyrlandslaget och har tillsammans med Jimmy Choo flera placeringar och vinster i internationell Grand Prix. Meritlistan toppas av att de var med i det svenska OS-laget i Rio de Janerio.

Clinicen hålls den 1 oktober, 9:00-15:00, i Röda Ridhuset på Ridskolan Strömsholm.

Clinicen presenteras av Ridskolan Strömsholm och Equestrian Academy.

För mer information om clinicen:
Marianne Esseen Söderberg
marianne.esseen-soderberg@stromsholm.com

Press/media:
I
ntresseanmälan för bevakning av clinic på plats skickas till malin.gustafsson@stromsholm.com senast 29/9.