Drömmen går i uppfyllelse när Wångens kadrilj intar friends Arena

Travsportens riksanläggning Wången får i år chansen att visa upp den populära travkadriljen inför tiotusentals åskådare under Sweden International Horse Show 27-30 november. Tio travekipage utför uppvisningsnumret som är det enda i landet i sitt slag.

- Det var några år sedan vi senast deltog med kadriljen och vi är väldigt stolta över att få förtroendet att vara med igen. Det betyder mycket för Wången och för travsporten att synas i de här sammanhangen, säger Jan Halberg, sportchef på Wången.

Travkadriljen är ett uppvisningsnummer till musik där tio travekipage kör ett regisserat program i manegen. Rörelser och formationer görs exakt samtidigt antingen bredvid eller mitt emot varandra. Tio gymnasieelever i årskurs tre genomför numret tillsammans med tio av skolans travhästar, två kallblod och åtta varmblod. Wångens kadrilj uppträder vid fyra olika tillfällen under helgen; fredag kväll, lördag eftermiddag och kväll samt söndag kväll.

- Allt bygger på samspelet mellan ekipagen och mellan elev och häst. Det blir som en dans och det kräver stor koncentration av både häst och kusk. Träningarna har funkat fint och såväl hästar som elever verkar gilla det här, säger Annie von Krusenstierna, lärare och ansvarig för kadriljen.

För en av eleverna, Anna-Charlotta Bergström, blir uppvisningarna kanske extra speciella. Det var nämligen efter att ha sett travkadriljen som hon, för många år sedan, bestämde sig för att välja gymnasieutbildningen på Wången. Nu kör hon i kadriljens första ekipage tillsammans med 16-åriga kallblodet Jas Tabac och drömmen om att själv få delta går därmed i uppfyllelse.

- Det ska bli fantastiskt roligt och säkert också väldigt nervöst. Jag minns hur häftigt det var att se kadriljen och det känns verkligen stort att själv få leda den nu. Jas Tabac har gjort detta många gånger och älskar det, säger Anna-Charlotta Bergström.

Jan Halberg, sportchef Wången AB 070-641 74 03

• Sweden International Horse Show
  • sihs14
  • kadrilj

Wången är travsportens riksanläggning, beläget i Alsen mellan Östersund och Åre. Wången AB omsätter 40 miljoner kronor och har 40 anställda. Här studerar cirka 150 av morgondagens trav- och islandshästaktiva genom gymnasie-, vuxenstudie-, folkhögskole och universitetsnivå. På Wången bedrivs också forskningsprojekt i samarbete med Sveriges Lantbruksuniversitet (SLU).