Flyinge AB och PS Flyinge & Partners förlänger

PS Flyinge & Partners och Flyinge AB har förlängt avtalet med ytterligare fem år och Svenska uppfödare får även i framtiden tillgång till ett av världens framgångsrikaste hingstprogram.

- Vi trivs väldigt bra med PS Flyinge & Partners och i år är det extra roligt att vi får ha två bruksprovsvinnare på anläggningen, säger Christina Rosell VD på Flyinge AB.

2012 inleddes det framgångsrika samarbetet mellan Flyinge AB och PS Flyinge & Partners och sedan dess har antalet ston på stationen ökat för varje år. 2015 slutade siffran på 400 ston, två av stona tillhörde Flyinge AB. Även på hingstsidan har PS Flyinge & Partners varit lyckosamma och i lördags kröntes den andra bruksprovsvinnaren; Total Hope. Sedan tidigare står Armani Code, bruksprovsvinnare i hoppning 2013, på stationen.

-Vi har haft fem trevliga år och hoppas på många lika bra år framöver, säger Helena Torstensson, verksamhetschef på PS Flyinge & Partners.

Under de år som gått så har PS Flyinge & Partners hingstar redan hunnit göra ett positivt avtryck i den svenska aveln.
- Vi ser många framgångsrika avkommor i såväl unghästchampionaten som också nu på bruksprovet, det är såklart väldigt roligt för våra uppfödare men också för oss, säger Helena Torstensson.

PS Flyinge & Partners veterinärkår har också gjort sig ett namn i Sverige. Man har haft hög dräktighet på stona på grund av sina skickliga gynekologiska veterinärer.

-I år kommer vi att ha fyra hingstar på plats i Flyinge, det är Total Hope, Kannatol, Conthinder och Armani Code, avslöjar Helena Torstensson.

Den stora snackisen under bruksprovet blev Totilas sonen Total Hope.

-Jag kommer själv att utbilda honom på Flyinge under säsongen, berättar hon.

Mer information om hingstarna som kommer stå på Flyinge:

Armani Code född 2009 e. Armitage – Landfriese II
Conthinder född 2011 e. Conthargos - Nintender
Kannatol född 2013 e. Kannan – Stakkatol
Total Hope född 2012 e. Totilas – Don Schufro

Övriga hingstar i programmet

På bilden: Bruksprovsvinnaren Total Hope som kommer stå stationerad på Flyinge i år. Fotograferad av Laila Berglund

• avel
  • ps flyinge & partners

Flyinge AB är ett modernt internationellt hippologiskt kompetenscentrum och ett av världens äldsta stuterier med anor från 1100-talet. Flyinge AB omsätter drygt 60 miljoner kronor, har 65 anställda och 180 studerande. Verksamheten spänner över flera områden: avel & sport, utbildning & forskning samt evenemang.

Ridskolan Strömsholm AB är Svenska Ridsportförbundets utbildningsanläggning. Vi bedriver vår verksamhet i anrik kulturmiljö i Hallstahammars kommun vid Mälaren. Vi är 45 medarbetare, varav 20 lärare och utbildar ca 250 elever per år. Vi omsätter cirka 50 miljoner kronor per år. Ägare är Föreningen Ridskolan Strömsholm med medlemmarna: ATG och Svenska Ridsportförbundet samt Hästnäringens Nationella Stiftelse (HNS). Våra huvudutbildningar är; hippologprogrammet, ridsportgymnasium, yrkeshögskola, folkhögskoleutbildning och tränarutbildningar. Dessutom genomför vi ett antal tävlingar och högklassiga clinics under året, varav Nationaldagstävlingarna, med dressyr, hoppning och fälttävlan vid slottsbanan är Sveriges näst största utomhustävling.

Wången är hästnäringens Riksanläggning inom travsport och ett nationellt utbildningscentrum. Wången utbildar proffstränare inom trav samt erbjuder universitets-, folkhögskole- och gymnasieutbildningar, kvalificerad yrkesutbildning samt kurser inom bland annat travsport och islandshäst. Här bedrivs även forskning och utveckling. Wången ligger vackert beläget i Alsen mellan Östersund och Åre och har även värdshus och modern konferensanläggning. Wången har cirka 40 medarbetare och utbildar cirka 150 eftertraktade personer per år. Verksamheten bedrivs i nära samverkan med hästsportens organisationer.