Hälsa och trygghet i fokus när riksanläggningarna utmanar varandra

HEJA HRA! Är namnet på en unik, gemensam satsning som Hästnäringens Riksanläggningar gör för att lyfta fram vikten av hälsa, träning, trivsel och trygghet. Under ett halvår engageras all personal och alla studerande i en utmaning där anläggningarna tävlar mot varandra och mot Hästnäringens Nationella Stiftelse.

- Vi vill belysa att hästmänniskor är idrottare och att vi, i många fall, behöver bli bättre på att ta hand om oss själva, vår kropp och att ta hand om varandra. Det ska vara en självklarhet att alla trivs i sin arbets- och skolmiljö och vi vill motivera varandra till fysisk aktivitet för att må ännu bättre, säger Linda Nordwall, studierektor hippologprogrammet Strömsholm.

Utmaningen HEJA HRA! sker inom ramen för det gemensamma initiativet En Ren Anläggning. Satsningen på En Ren Anläggning har sedan 2014 funnits för att belysa vikten av att arbeta för ökad trivsel och ökad medvetenhet om bland annat hälsa och träning på våra skolor och arbetsplatser; de tre Riksanläggningarna – Flyinge, Strömsholm och Wången.

Utmaningen startar den 19:e september 2016 och avslutas den 19:e mars 2017. Personal och studerande tävlar i lag om cirka 10 personer. Utmaningen går ut på att laget ska samla ihop flest aktivitetspoäng genom appen Wellstep där 1 minuts aktivitet omvandlas till 1 poäng.

- Om man till exempel är med på ett gym-pass i 45 minuter får man 45 poäng. Men det går också att samla poäng genom en rask promenad, genom att arrangera en föreläsning eller starta ett initiativ som förbättrar arbetsmiljön på anläggningen och som kan associeras med ändamålet för HEJA HRA, säger Lovisa Broms, utbildningsadministratör/projektledare Flyinge.

HEJA HRA! står för Hälsa Engagemang Jag kan! Alla är med! Och HRA står självfallet för Hästnäringens Riksanläggningar.

- På Wången arrangerade vi nyligen vår så kallade Wångenmarsch där drygt 80 personal och studerande promenerade eller sprang 14 km längs St Olavsleden som går över Wångens marker. Förhoppningen är att HEJA HRA! leder till att personal och studerande fortsätter att engagera sig för bättre mående och miljö, säger Eva-Lena Blom, utbildningschef på Wången.

Linda Nordwall, studierektor hippologprogrammet Strömsholm, 070-658 38 28
Lovisa Broms, utbildningsadministratör/projektledare Flyinge, 046-649 12
Eva-Lena Blom, utbildningschef Wången, 070-641 74 10
Sara Westholm, ansvarig arbetsmarknadsfrågor HNS, 070-527 20 18

• utmaning
  • träning
  • trivsel

Flyinge AB är ett modernt internationellt hippologiskt kompetenscentrum och ett av världens äldsta stuterier med anor från 1100-talet. Flyinge AB omsätter drygt 60 miljoner kronor, har 65 anställda och 180 studerande. Verksamheten spänner över flera områden: avel & sport, utbildning & forskning samt evenemang.

Ridskolan Strömsholm AB är Svenska Ridsportförbundets utbildningsanläggning. Vi bedriver vår verksamhet i anrik kulturmiljö i Hallstahammars kommun vid Mälaren. Vi är 45 medarbetare, varav 20 lärare och utbildar ca 250 elever per år. Vi omsätter cirka 50 miljoner kronor per år. Ägare är Föreningen Ridskolan Strömsholm med medlemmarna: ATG och Svenska Ridsportförbundet samt Hästnäringens Nationella Stiftelse (HNS). Våra huvudutbildningar är; hippologprogrammet, ridsportgymnasium, yrkeshögskola, folkhögskoleutbildning och tränarutbildningar. Dessutom genomför vi ett antal tävlingar och högklassiga clinics under året, varav Nationaldagstävlingarna, med dressyr, hoppning och fälttävlan vid slottsbanan är Sveriges näst största utomhustävling.

Wången är hästnäringens Riksanläggning inom travsport och ett nationellt utbildningscentrum. Wången utbildar proffstränare inom trav samt erbjuder universitets-, folkhögskole- och gymnasieutbildningar, kvalificerad yrkesutbildning samt kurser inom bland annat travsport och islandshäst. Här bedrivs även forskning och utveckling. Wången ligger vackert beläget i Alsen mellan Östersund och Åre och har även värdshus och modern konferensanläggning. Wången har cirka 40 medarbetare och utbildar cirka 150 eftertraktade personer per år. Verksamheten bedrivs i nära samverkan med hästsportens organisationer.