Hästintresserade i Mälardalen sätts i centrum, när Krafft-samling går av stapeln på Strömsholm

Kom till Strömsholm och bli inspirerad och ta del av clinics, hingstar av högsta klass, ryttare i världseliten och inspirerande föreläsningar av några av landets mest meriterade inom hästavel och uppfödning. Köp dina biljetter redan idag.

Lövsta Stuteri & Seminstation utanför Stockholm är en av Sveriges ledande seminstationer med ett stort antal kända hingstar och Lövstas ryttare röner dessutom stor framgång internationellt. En av dem är dressyrryttaren Tinne Vilhelmson-Silfvén som har ridit OS sex gånger, och är rankad 4:a i världen. Tillsammans med Stallmästaren på Ridskolan Strömsholm Jens Fredricson håller Tinne Vilhelmson-Silfvén en clinic för att visa vägen från talangfull unghäst till internationell mästerskapshäst.

– Vi föder upp bra hästar i Sverige och inte minst i Mälardalen. Tillsammans vill vi förmedla kärleken till hästar, god ridning och ett stort mått av inspiration till publiken för att de skall fortsätta utbilda och rida glada hästar, säger Jens Fredricson som är EM-bronsmedaljör, OS-ryttare och RS Stallmästare.

Genom ett framgångsrikt samarbete mellan den ledande utvecklingskraften inom ridsport Ridskolan Strömsholm, den helsvenska foderleverantören Lantmännen KRAFFT och Lövsta Stuteri & Seminstation är Krafft-samlingen tänkt att bli ett återkommande kunskaps- och inspirationsevent för att synliggöra våra svenskfödda hästar och lyfta avel och uppfödning i Mälardalsregionen.

– För oss på Ridskolan Strömsholm är det viktigt med en stark hästavel i Mälardalen. Vi arbetar med regionala och lokala samarbetspartner och leverantörer, och givetvis är vårt mål är att köpa in skolhästar från uppfödare i Mälardalen, säger Ridskolan Strömsholms Stallchef, Jonas Johnson.

Krafft-samlingen innehåller mycket mer än clinicen med Tinne och Jens. Dagens inleds med föredrag av några av landets främsta inom uppfödning och hästavel. Bland annat håller Lövsta Stuteri & Seminstations båda stuteriveterinärer Görel Nyman och Lena Malmgren seminarium under dagen. De föreläser om embryotransfer och hingstens betydelse. Andra föreläsare är veterinärprofessor Ingvar Fredricson, avelsledare Emma Thorén Hellsten och foderrådgivare Eva Johansson.

- Sverige har en av världens äldsta avelstraditioner och därmed en unik sedvänja av uppfödning av topphästar. Den traditionen vill vi bevara och därför väljer vi att satsa på det allra bästa. Kom och titta på våra ryttare och nya världsklasshingstar, säger Antonia Ax:son Johnson, Lövsta Stuteri & Seminstation.

Dagen avslutas med saluhästvisning med unghästar uppfödda i Mälardalen samt en hingstvisning med några av Sveriges bästa hingstar.

Alla tre arrangörer värnar om miljön - och som en av flera gemensamma nämnare är alla tre miljöcertifierade, så även det gemensamma evenemanget.

Arrangörer: Lantmännen Krafft AB, Lövsta Stuteri & Seminstation och Ridskolan Strömsholm
Partners: Leksands Knäckebröd, Mälardalens Varmblodsklubb, SWB och Horses made in Sweden

Läs mer, och köp dina biljetter på: www.krafftsamling.se

För mer information om evenemanget kontakta:
Jonas Johnson, Stallchef Ridskolan Strömsholm, jonas.johnson@stromsholm.com, 0736-56 37 88

Press/Media är varmt välkomna, kontakta:
Malin Gustafsson, kommunikatör Ridskolan Strömsholm, malin.gustafsson@stromsholm.com, 0708-55 99 08 för anmälan.

• uppfödning
  • hästavel
  • hppning
  • dressyr
  • hingstar
  • tinne vilhelmson-silfvén
  • leksandsknäckebröd
  • swb
  • mvk
  • horses made in sweden
  • asvh
  • lövsta stuteri & seminstation
  • lantmännen krafft
  • krafftsamling
  • rs
  • jens fredricson

Den 21 april samlas Sveriges absoluta toppklass inom hästavel och uppfödning under en heldag på Ridskolan Strömsholm. Arrangörer är Lantmännen Krafft AB, Lövsta Stuteri & Seminstation och Ridskolan Strömsholm. Alla tre arrangörer är miljöcertifierade, så även evenemanget Krafft-samling. Partners: Leksands Knäckebröd, Mälardalens Varmblodsklubb, SWB och Horses made in Sweden.

www.krafftsamling.se