Hovslagarelever skrev historia på Strömsholm

Hovslagarutbildning har funnit på flera ställen i landet tidigare, inte minst på Riksanläggningarna Flyinge och Wången. För två år sedan började de första eleverna sin utbildning på Ridskolan Strömsholm med målet att bli utbildade hovslagare och idag kunde de ta emot lyckönskningar och hejarop och ge sig ut i yrkeslivet.

Dagarna har varit fulltecknade med smide, företagsekonomi, fysträning, hovvård och teoretisk kunskap har hela tiden varvats med praktiska färdigheter. Det är ett sammansvetsat gäng som den 9 maj kunde ta emot diplom, blommor och ett varmt lycka till ifrån hela Ridskolan Strömsholm och under avslutningen i Knytpunkten var det många som ville hålla tal.

En av dem var RS vd, Jan Andersson, som tog whiteboardtavlan till hjälp och ritade grafer. Den första grafen ligger på jämn, ständig högsta nivå och den handlar om bemötande och engagemang.
- Ni har sedan första dagen alltid spridit god stämning, glädje och gemenskap runt omkring er och ert engagemang och sätt att stötta och peppa varandra har varit tydligt för oss som mött er dagligen, säger Jan Andersson till eleverna.

De andra graferna tyder också på att hovslagareleverna bidragit med mycket till RS och den fortsatta utvecklingen av utbildningen.

När Jamie Skinner och Magnus Smederöd, lärare på hovslagarutbildningen, håller tal till eleverna varvas glädjetårar med applåder och mer skratt. Det märks att lärarna är uppskattade och att eleverna också betyder mycket för dem.
- Ni skall alla ha en stor eloge för er kämparanda och vilja att bli bättre, säger lärarna innan de delar ut en särskild utmärkelse till en av eleverna.

Erik Englund fick motta en särskild utmärkelse för att i den ambitiösa elevgruppen har utmärkt sig lite extra genom sin utveckling, skicklighet och målmedvetenhet som hovslagare.

Flera av eleverna går nu direkt ut i sina egna företag och många av dem har redan flera kunder som väntar.
- Jag har bokningar redan på måndag under första veckan som egenföretagare, säger Martin, en av eleverna.

Det är en stolt utbildningsansvarig som i slutet av avslutningen delar ut blommor till eleverna.
- Det har varit en otrolig resa under dessa två år, vi har tillsammans lärt oss mycket på vägen och det är ett gäng jag är väldigt glad att jag lärt känna. Jag ser fram emot att möta dem igen, och att fortsätta utveckla hovslagarutbildningen tillsammans med mina kollegor på Strömsholm, säger Marita Lindberg, utbildningsansvarig för Hovslagarutbildningen på RS.

Medan de nyutexaminerade eleverna lämnar Strömsholm för nya utmaningear börjar antagningsprov för höstens intagning redan nästa vecka, och om mindre än ett år går dagens årskurs ettor ut.

Utbildningen bedrivs genom Yrkeshögskolan och genomförs på Flyinge, Wången och Strömsholm.

För ytterligare information om utbildningen:

Utbildningsledare hovslagarutbildningen RS: Marita Lindberg, 0220-451 01, 070-694 80 40
marita.lindberg@stromsholm.com

Press/Media