Jakob Hellström vann säsongensdebuten

Glad men inte överraskad. Det var Jakob Hellströms ord efter segern i Volkswagen Grand Prix i Flyinge. Efter en spännande omhoppning vann han med Happy Day Ter Putte.

-Jag vet att det är en fantastiskt bra häst. Detta var första tävlingen för inomhussäsongen, sa Jakob Hellström.

Hästen Happy Day Ter Putte har Jakob haft nästar exakt ett år. Valacken är nio år gammal och reds tidigare av Thomas Fasteus.

-Han kan bli hur bra som helst, hästen har alla kvalitéer. Ett långsiktigt och väldigt högt mål är att ta sig till EM-laget nästa år, säger Jakob.

Nästa tävling för ekipaget blir Odense och därefter Elmia.
Andraplacerad i Volkswagen Grand Prix blev Jens Fredricson på Uncanto di Villagana, trea blev Linda Heed på hingsten Niveau.

• flyinge indoor
  • volkswagen grand prix

Flyinge AB är ett modernt internationellt hippologiskt kompetenscentrum och ett av världens äldsta stuterier med anor från 1100-talet. Flyinge AB omsätter drygt 60 miljoner kronor, har 65 anställda och 180 studerande. Verksamheten spänner över flera områden: avel & sport, utbildning & forskning samt evenemang.

Ridskolan Strömsholm AB är Svenska Ridsportförbundets utbildningsanläggning. Vi bedriver vår verksamhet i anrik kulturmiljö i Hallstahammars kommun vid Mälaren. Vi är 45 medarbetare, varav 20 lärare och utbildar ca 250 elever per år. Vi omsätter cirka 50 miljoner kronor per år. Ägare är Föreningen Ridskolan Strömsholm med medlemmarna: ATG och Svenska Ridsportförbundet samt Hästnäringens Nationella Stiftelse (HNS). Våra huvudutbildningar är; hippologprogrammet, ridsportgymnasium, yrkeshögskola, folkhögskoleutbildning och tränarutbildningar. Dessutom genomför vi ett antal tävlingar och högklassiga clinics under året, varav Nationaldagstävlingarna, med dressyr, hoppning och fälttävlan vid slottsbanan är Sveriges näst största utomhustävling.

Wången är hästnäringens Riksanläggning inom travsport och ett nationellt utbildningscentrum. Wången utbildar proffstränare inom trav samt erbjuder universitets-, folkhögskole- och gymnasieutbildningar, kvalificerad yrkesutbildning samt kurser inom bland annat travsport och islandshäst. Här bedrivs även forskning och utveckling. Wången ligger vackert beläget i Alsen mellan Östersund och Åre och har även värdshus och modern konferensanläggning. Wången har cirka 40 medarbetare och utbildar cirka 150 eftertraktade personer per år. Verksamheten bedrivs i nära samverkan med hästsportens organisationer.