Mästarmötet på Wången – en historisk händelse

För första gången någonsin möts tre stora mästare i clinics och samtal kring hästsporten. Det handlar om Kyra Kyrklund, Stig H Johansson och Jan Jönsson. Mästarmötet tisdag 11 mars på travsportens riksanläggning Wången blir en unik händelse i svensk hästsport.

- Mästarmötet blir en fantastisk möjlighet att ta del av deras kunskap som spänner över så många discipliner inom hästsporten med den gemensamma nämnaren utbildning, träning och tävling. De tre har aldrig mötts samtidigt tidigare och vi har ”jagat tillfället” under lång tid och äntligen lyckats synkronisera deras kalendrar, säger Karin Ericson, utvecklingschef på Wången.

Kyra Kyrklund, Stig H Johansson och Jan Jönsson är sedan flera år engagerade i hästnäringens riksanläggningar Flyinge, Strömsholm och Wången genom samverkan mellan Wången, SLU och Hästnäringens nationella stiftelse. Alla tre är fortfarande aktiva inom sina respektive områden och samtidigt låter de sin erfarenhet komma nästa generations hästutövare till del, framför allt kopplat till universitetsutbildningen hippologprogrammet.

- Mästarmötet är ett sätt att manifestera detta. Vi på SLU, Wången och Hästnäringens nationella stiftelse vill ge elever, studenter och personal en unik möjlighet att umgås med dessa storheter . Men, jag är stolt över att vi kan öppna upp delar av dagen för alla hästintresserade, säger Anna-Lena Holgersson, föreståndare för hippologprogrammet på Sveriges Lantbruksuniversitet, SLU.

På förmiddagen tisdag 11 mars genomförs clinics i Wångens kör- och ridhall dit hästintresserade välkomnas. I fokus står samspelet mellan ryttare/häst samt kusk/häst. Wångens elever och studenter medverkar. Under eftermiddagen hålls ett samtal med mästarna för särskilt inbjudna.

- Jag ser verkligen fram emot att få träffa Kyra och Jan och ta del av deras tankar kring utbildning av hästar och hästmänniskor, säger Stig H Johansson.

Kort om profilerna:
Stig H Johansson
– är mentor på Wången och travtränare och kusk med tyngre vägande meriter än någon annan svensk. Även internationellt betraktas han som en av de största genom alla tider.
Kyra Kyrklund - är adjungerad professor i ridkonst vid SLU och en legendar som ryttare och tränare inom dressyrsporten med stora framgångar nationellt och internationellt.
Jan Jönsson - är adjungerad professor i ridkonst vid SLU med en bakgrund som förbundskapten och coach för landslaget i fälttävlan samt ett OS-brons i disciplinen bland sina meriter.

För mer information, kontakta:
Karin Ericson, utvecklingschef Wången AB, 070-641 74 02

• wången
  • stig h johansson
  • kyra kyrklund
  • jan jönsson

Wången är travsportens riksanläggning, beläget i Alsen mellan Östersund och Åre. Wången AB omsätter 40 miljoner kronor och har 40 anställda. Här studerar cirka 150 av morgondagens trav- och islandshästaktiva genom gymnasie-, vuxenstudie-, folkhögskole och universitetsnivå. På Wången bedrivs också forskningsprojekt i samarbete med Sveriges Lantbruksuniversitet (SLU).