Mindre mockning på Flyinge

Hästarna ska få lära sig använda såväl toalett som kök och sovsal. Idag har HIT Active Stable invigts på Flyinge. Det är en av många investeringar som Flyinge gjort det senaste året.

Aktiv grupphästhållning är troligtvis framtidens sätt att hålla hästar på hos många ridskolor och i inackorderingsstall. Idag har systemet invigts på Flyinge av Lunds kommuns ordförande Mats Helmfrid och Skånska Ridsportförbundets ordförande Lena Malmqvist.

- Fördelarna man sett hittills på andra anläggningar är att hästarna inte råkar ut för kolik och problem med luftrören lika ofta som hästar som står i traditionell box, säger Hanna Sassner, forskningsansvarig på Flyinge.

I systemet som också kallas för ”planerad paddock” får hästarna leva att betydligt mer naturligt hästliv än i vanliga stall. De blir utfodrade oftare, rör sig mer och får ett mer socialt liv med andra hästar.

Arbetsbördan för hästägare blir betydligt mindre. Hästarna lär sig att använda ”toalett” genom en hörna som inretts med halm. Sover gör hästarna på gummimattor. I Flyinges nya system finns det plats för 25 hästar. Totalt på Flyinge finns idag runt 160 hästar.

- Våra elever som är framtidens arbetskraft i hästnäringen får på det här viset lära sig att det finns olika sätt att hålla hästar på och det finns för och nackdelar med alla, säger Hanna och fortsätter;

- Att mocka till 25 hästar, som vårt system kan hålla, tar väldigt lång tid i ett traditionellt stall. I det här systemet klarar en person det på två timmar.

Utfodringen sker i små bås där hästen går in och kan äta i fred. Ett datorsystem har information om hur mycket mat hästen ska ha.

- Självklart måste man ha uppsikt över hästarna, det går aldrig att förlita sig helt på ett datorsystem, men arbetsbördan blir betydligt lägre, säger Hanna Sassner.

Det nya hästhållningssystemet är bara en av många investeringar som gjorts på Flyinge det senaste året. Målet är att vara norra Europas främsta mötesplats för hästar och människor år 2020. Bland investeringarna finns en ridbana som upprustats, restaurang Kungsgården har renoverats och flera lokaler har byggts om för uthyrningsverksamhet och konferenser.
Totalt är det miljontalskronor som lagts ner och Flyinges VD, Marianne Lilja Wittbom, har långt gångna planer på fler investeringar.

- Det är gamla byggnader vi har, flera är från 1700- och 1800-talet och de kräver ständig reperationer. I pipelinen ligger installation av ett energisystem och den kostnaden kommer ligga på runda 22 miljoner kronor. För framtiden finns planer på permanent tävlingsstall, hotell och utökade mässlokaler.

-  Vi är en bra bit på vägen med vår målsättning. Framtiden känns spännande, tycker Marianne Lilja Wittbom.

Om Flyinge:

1661 blev Flyinge ett statligt stuteri på initiativ av Karl X Gustav. Ända sedan 1100-talet har det avlats hästar på den plats där Flyinge idag ligger. 1983 överläts Flyinge till Flyingestiftelsen.
Idag bedrivs flera utbildningar på Flyinge, från gymnasium till universitet. Flyinge är region Skånes näst största evenemangsarrangör räknat till antalet dagar; runt 90 stycken. Avel bedrivs fortfarande på Flyinge men genom PS Flyinge & Partners. Idag är ett tiotal företag inhysta i Flyinges lokaler.

Nybyggnader och investeringar 2012 - 2013

Ombyggnad av Melonbanan
Renovering av Restaurang Kungsgården
Nybyggd VIP-läktare i Stora Ridhuset