Nya Wångenelever till Australien

Travsportens riksanläggning Wången fortsätter sitt utbyte med Australien. Under kommande vecka påbörjar ytterligare två gymnasieelever en fyra veckor lång praktik inom australiensisk travsport. För Isabell Eriksson från Vemdalen och Mikaela Andersson Hjälte från Strömsund väntar ett stort äventyr.

- Jag tror att båda två blev lika överraskade när vi fick beskedet om att vi fått stipendiet. Jag siktar på en fortsatt karriär inom travet och det här är ett steg på vägen. Det ska bli fantastiskt kul, säger Isabell Eriksson.

Wångens utbyte innebär att totalt fyra gymnasieelever kan förlägga fyra veckors APL (arbetsplatsförlagt lärande) under 2014 till i första hand australiensiska travtränare, men även till uppfödare eller andra hästverksamheter utifrån elevens individuella önskemål. Under våren 2014 åkte de två första eleverna iväg och nu är det dags för två nya. Satsningen finansieras genom stipendiemedel från Universitets- och högskolerådet.

Isabell och Mikaela kommer att praktisera hos två av Australiens största travtränare; dels paret Jodi Quinlan/Craig Demmler, dels David Aiken. Där finns ett par av Australiens framgångsrikaste hästar – Blitzthemcalder och My High Expectations som båda tjänat runt tre miljoner kronor.

- Jag hoppas få lära mig massor om australiensisk travsport. Jag vet att de tävlar en hel del med passgångare och jag har faktiskt kört passgångare ett par gånger och det ser jag fram emot att göra igen, säger Mikaela Andersson Hjälte.

Samarbetspartner är Harness Racing Victora med Brant Dunshea, Chief Operating Officer, i spetsen. De planerar praktikens genomförande och ansvarar för elevernas boende och andra aktiviteter. Målsättningen med utbytet är att få insikt och kunskap i skötsel och träning av travhästar i Australien, men också möjlighet att ta del av travsporten och dess utveckling där.

- Vi vet att elever som praktiserar utomlands ofta erbjuds arbete och sedan vänder tillbaka efter avslutad skolgång. Vi har genom åren sett många elever gå just den vägen efter avslutade studier och det vore väl spännande om Isabell eller Mikaela får jobberbjudanden?! säger Eva-Lena Blom, utbildningschef på Wången.

Eva-Lena Blom, utbildningschef Wången AB, 070-641 74 10
Isabell Eriksson,073-055 33 64
Mikaela Andersson Hjälte, 073-064 64 23

• australien
  • apl
  • praktik
  • travsport

Wången är travsportens riksanläggning, beläget i Alsen mellan Östersund och Åre. Wången AB omsätter 40 miljoner kronor och har 40 anställda. Här studerar cirka 150 av morgondagens trav- och islandshästaktiva genom gymnasie-, vuxenstudie-, folkhögskole och universitetsnivå. På Wången bedrivs också forskningsprojekt i samarbete med Sveriges Lantbruksuniversitet (SLU).