Över 1000 unga förväntas till Flyinge på Ungdomsdag i hästen tecken

Traditionsenligt arrangerar Skånes Ridsportförbunds Ungdomssektion en Ungdomsdag på Flyinge. Den 22 januari är det dags, och ridhuset på riksanläggningen väntas än en gång att fyllas med hästintresserade barn och ungdomar. I år även med några som träffar hästar för allra första gången.

Som en del av ett samverkansprojekt mellan Flyinge AB och Malmö högskola bjuds barn och ungdomar från organisationen Näktergalen in att delta på ungdomsdagen.

Mentorsverksamheten Näktergalen har funnits på Malmö högskola sedan 1997 och går ut på att studenter agerar mentorer för barn i åldern 8-12 år som på något vis behöver extra stöd. Mentorer och barn träffas en gång i veckan under åtta månaders tid och ibland arrangeras gemensamma aktiviteter. Denna gång går den gemensamma aktiviteten i hästens- och ridsportens tecken då barnen och deras mentorer bjuds in till Ungdomsdagen på Flyinge. Totalt 20 barn och mentorer kommer att delta under dagen.

- Att barnen och deras mentorer kommer till oss betyder jättemycket. Det är alltid roligt att visa upp vår verksamhet. Extra roligt blir det att visa upp anläggningen och sporten för dem som förmodligen aldrig haft möjlighet att komma i kontakt med hästar och ridsport tidigare, säger Lovisa Broms, projektledare.

Utöver projektets deltagare förväntas över 1000 ridsportsintresserade barn och ungdomar besöka årets Ungdomsdag som genomförs för nionde året i rad. Årets besökare bjuds på uppvisningar, show och mini-clinics. Bland annat håller Flyingeläraren och fälttävlansryttaren, Aminda Ingulfson, en clinic och i pauserna har den som är intresserad av att utveckla sitt hästintresse möjlighet att få mer information om Flyinges olika utbildningsprogram.

Journalister är varmt välkomna att besöka dagen.

För mer information, kontakta Lovisa Broms:

E-post: lovisa.broms@flyinge.se

Läs mer om ungdomsdagen: http://flyinge.se/blog/kalender-post/dus-ungdomsdag-2017/

Läs mer om projektet Näktergalen: http://www.mah.se/Samverkan/Pagaende-samarbeten/Naktergalen/ och http://www.mah.se/Ar-student/Engagera-dig/Naktergalen-Malmo/Naktergalen/

• häst
  • ridsport
  • ungdom
  • skåne

• Skåne

Flyinge AB - Vi utvecklar kunskap, hästar och människor. Med 170 hästar, 200 studenter och 55 anställda, är vi en av Sveriges tre Riksanläggningar. I närheten av Lund bedriver vi utbildningar och kurser upp till universitetsnivå. Våra affärsområden är avel, tävling och event. Verksamheten bedrivs i nära samverkan med hästsportens organisationer, SLU och de övriga två riksanläggningarna Strömsholm och Wången. Läs mer om oss på www.flyinge.se