Schockemöhles hästauktioner till Flyinge

Tysken Paul Schockemöhle driver några av världens framgångsrikaste hästauktioner. I november kommer han till Flyinge utanför Lund och gör för första gången en auktion i Skandinavien. Kvalitativa tyska och förhoppningsvis svenskuppfödda hästar kommer att auktioneras ut.

På lördagskvällen den 21 november, mitt under hopptävlingen Flyinge Indoor, kommer auktionen att genomföras under festliga omständigheter. Paul Schockemöhle gör ingenting halvdant, runt 20 hästar kommer att auktioneras ut och de ska vara kvalitetshästar med härstamningar som inte är alltför vanliga i Sverige.

- Vi kommer att ta med fölston, hingstämnen och yngre ridhästar. Det ska vara hästar av hög kvalité. Vi vill gärna ha med några föl från svenska uppfödare om det finns intresse bland uppfödarna att medverka, avslöjar Paul.

I Tyskland bedriver Paul Schockemöhle bland annat AOS auktionen och PSI auktionen som lockar spekulanter och nyfikna från hela världen. Många av hästarna som auktionerats ut har sedan tävlats framgångsrikt upp till VM och OS både inom hoppning och dressyr. De hästar som auktioneras ut på Flyinge ska i första hand ha hopphärstamning.

Sedan 2012 har Flyinge haft ett samarbete där PS Flyinge & Partners erbjuder hingstar från Lövsta Stuteri, Katrinelund i Danmark och Paul Schockemöhle i Tyskland. Nu fördjupas alltså samarbetet med en auktion. Svenskfödda födda föl med fäder från PS Flyinge & Partners program kommer att selekteras ut till auktionen. Från Tyskland kommer också selekterade hästar. Paul Schockemöhle har cirka 5000 hästar i sin ägo.

-Vi tror också att detta kan ge tävlingarna ett mervärde och locka fler besökare till dagen. Förhoppningsvis intresserar detta både uppfödare och ryttare. Tanken är inte att konkurrera med de auktioner som redan finns på Flyinge utan vi vill kunna erbjuda hästköpare ett urval av riktigt bra hästar, säger Christina Rosell, VD på Flyinge.

Lars Pelin, ordförande i SWB, ser positivt på initiativet.
- Jag ser det enbart som fördelaktigt om det underlättar svenska uppfödares marknadsföring och försäljning av svenskfödda hästar

Hästarna kommer att finnas på Flyinge för besiktning cirka två veckor innan auktionen och de som är ridna kommer att finnas tillgängliga för provridning. Svenska uppfödare med aktuella avkommor efter PS Flyinge & Partners hingstar kan anmäla intresse redan nu till auktion@flyinge.se

För ytterligare information:

Anna Nyström, Pressansvarig Flyinge AB

E-post: anna.nystrom@flyinge.se

Flyinge Indoor är resultatet av sammanslagningen mellan Flyinge Grand Prix och Flyingedagarna. Tävlingarna innehåller såväl sport som tradition och show och de kommer att avgöras mellan den 17:e och 22:e november.

• hoppning
  • ridsport