Showroom för hela hästnäringen

Nationaldagstävlingarna, elittävling i dressyr, nyckelföreläsningar, Grand National, flertalet av Svenska Ridsportförbundets landslagsträningar, regionala hopp- och dressyrtävlingar, treårstest, Vintermästerskap för islandshästar, landslagsmönstring för paradressyrryttare… Ja, listan över vårens arrangemang på Ridskolan Strömsholm kan göras lång och till hösten väntar fler aktiviteter, med inomhus-SM i hoppning som en av höjdpunkterna.

Ridskolan Strömsholm är Svenska Ridsportförbundets utbildningsanläggning med uppdrag att bedriva verksamhet med utbildning och sport i fokus. Vardagen är fylld med utbildningsverksamhet som ger nära 200 studerande varje år möjlighet att genom kvalitetssäkrad utbildning nå sina drömmar om en framtid inom hästnäringen.

Under våren har vi nära 40 evenemangsdagar med olika typer av sportsliga arrangemang, vilket både inspirerar och bidrar till ökad kvalité i vardagen, säger Jonas Johnson, verksamhetschef vid Ridskolan Strömsholm.

Något för alla
De största arrangemangen bedrivs i Ridskolan Strömsholms egen regi tillsammans med RS partners eller Strömsholms Ridsportförening. Nationaldagstävlingarna med fyra dagar fälttävlan, dressyr och hoppning framför Strömsholms Slott och Krafftsamling som är kunskapsdagen för den avels- och ridsportintresserade, är exempel på sådana. Men många av de regionala helgtävlingarna har en utomstående ridklubb som arrangör. Det skapar möjligheter för föreningarna att bedriva tävlingsverksamhet, utan att själva behöva ställa in lektioner hemma på ridskolan.

För oss är det en självklarhet att vår anläggning kommer till så mycket nytta som möjligt för hästnäringen. Det är för de aktiva i den vi finns till, fortsätter Jonas.

För de studerande på plats på Strömsholm innebär evenemangen både praktiskt lärande, men också möjligheter att knyta nya kontakter inför framtiden. Närheten att följa landslagsträningar och tävling på flera nivåer inspirerar och ger möjlighet till eget tävlande på nära håll.

- Jag ser det som en stor fördel att ha evenemang av olika slag på hemmaplan, inte minst då flera av dem ingår i vår utbildning och inspirerar. Men, också för att jag själv kan tävla helt utan att varken behöva lasta eller köra. Att dessutom ha mina lärare nära även under tävlingsdagen utvecklar enormt, säger Emma Edwardson, student vid Hippologprogrammet som med egna hästen Leonardo aktivt tävlar MSV dressyr.

Se Ridskolan Strömsholms kalender>>

Foto: Roland Thunholm