Toppkusken Bo Eklöf blir ny lärare på Wången

En av Sveriges mest rutinerade kuskar och travprofiler, Bo Eklöf, blir ny lärare och stallförman på travsportens riksanläggning Wången. 58-årige Eklöf har de senaste decennierna tillhört landets mest framgångsrika travutövare med totalt drygt 2000 segrar. De senaste fem säsongerna har han kört in närmare 20 miljoner kronor.

- Vi är mycket nöjda och stolta över vår rekrytering. Med Bo Eklöfs erfarenheter och kompetens så stärker vi vår utbildningsgrupp på ett väldigt bra sätt. Vi vet dessutom att han varit mycket uppskattad när han anlitats för att utbilda ungdomar, säger Jan Halberg, sportchef på Wången.

Bo Eklöfs travkarriär spänner sig över flera decennier med bland annat ett antal segrar i Olympiatravet och andra storlopp, ett stort antal rikstotovinster och flera kuskchampionat. Eklöf har varit professionell travtränare på Bergsåker sedan 1987, men har de senaste åren verkat som catchdriver och enbart kört lopp.

- Travsporten har givit mig så mycket och nu vill jag ge något tillbaka. Jag har haft förmånen att få utbilda barn och ungdomar tidigare och det finns inget bättre än att se dem utvecklas. Wången har resurser som ingen annan kan matcha när det gäller att genomföra utbildningar inom trav- och islandshästsport och det känns bra att bli en del av den här verksamheten, säger Bo Eklöf.

Sedan 2010 har han kört in närmare 20 miljoner kronor och vunnit mer än 250 lopp. Vid sidan av detta har Bo Eklöf blivit alltmer anlitad för att utbilda nya, unga förmågor som är på väg in i travet. Han har genomfört utbildningsinsatser på Wången tidigare, bland annat inom ramen för hippologprogrammet och KRAFFT PonnyElitVeckan. Han har också haft uppdrag för Svensk Travsports projekt Unga talanger och agerat mentor till unga travtränare.

Bo Eklöf kommer att behålla sin proffstränarlicens på Bergsåker och fortsätta verka som catchdriver, men i mindre omfattning än tidigare.

- Jag är övertygad om att Bosse och övrig personal, kommer att bidra till att utveckla våra utbildningar ytterligare. Vi står starka idag, vilket vi ser i det ökade söktrycket till våra utbildningar, men det kräver att vi hela tiden strävar efter att bli ännu vassare, säger Jan Halberg.

Bo Eklöf blir heltidsanställd på Wången och börjar sin nya tjänst 11 augusti.

(bilden visar Bosse Eklöf vid ett utbildningspass under KRAFFT PonnyElitVeckan 2013 på Wången)

Wången är travsportens riksanläggning, beläget i Alsen mellan Östersund och Åre. Wången AB omsätter 40 miljoner kronor och har 40 anställda. Här studerar cirka 150 av morgondagens trav- och islandshästaktiva genom gymnasie-, vuxenstudie-, folkhögskole och universitetsnivå. På Wången bedrivs också forskningsprojekt i samarbete med Sveriges Lantbruksuniversitet (SLU).